U bent hier

'Negatief denken over wiskunde doorbreken'

Brugklassers denken naarmate het schooljaar vordert negatiever over het vak wiskunde. Ze raken verveeld en omdat de moeilijkheidsgraad toeneemt daalt hun zelfvertrouwen. Daardoor neemt mogelijk hun interesse voor wiskunde af. Leraren kunnen deze trend doorbreken door de positieve emoties te verhogen. Dat is de strekking van een proefschrift van onderwijskundige Wondimu Ahmed.

Brugklassers denken naarmate het schooljaar vordert negatiever over het vak wiskunde. Ze raken verveeld en omdat de moeilijkheidsgraad toeneemt daalt hun zelfvertrouwen. Daardoor neemt mogelijk hun interesse voor wiskunde af. Leraren kunnen deze trend doorbreken door de positieve emoties te verhogen. Dat is de strekking van een proefschrift van onderwijskundige Wondimu Ahmed.

De wetenschapper onderzocht in het kader van zijn promotie aan de Rijksuniversiteit Groningen de emoties van brugklassers tijdens de wiskundeles. Aan het begin van het schooljaar stonden de leerlingen nog positief tegenover het vak, maar dat nam geleidelijk af. Een mogelijke verklaring noemt de promovendus dat in het begin de stof van de basisschool herhaald wordt. Als later in het jaar de leerlingen te maken krijgen met nieuwe stof dan daalt hun zelfvertrouwen en daarmee mogelijk hun belangstelling voor het vak.

Leraren kunnen deze teruggang voorkomen door de positieve emoties te versterken. Bijvoorbeeld door taken aan te bieden op verschillend niveau en de moeilijkheidsgraad geleidelijk te verhogen. En door leerlingen te ondersteunen. Dat is goed voor het zelfvertrouwen van leerlingen en dat heeft weer een gunstig effect op de leerprestaties. Want wie alleen moeilijke taken krijgt raakt volgens Ahmed snel gefrustreerd.

Wat ook bijdraagt aan betere prestaties is aandacht besteden aan het belang van wiskunde voor een vervolgopleiding of maatschappelijke loopbaan. Leerlingen zien op die leeftijd nog niet de waarde van wiskunde. Door wiskunde te verbinden met de praktijk van alledag krijgen leerlingen een beter beeld van wiskunde.

 

VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs