U bent hier

Minder meldingen bij vertrouwensinspecteur maar meer antisemitische incidenten op scholen

Leerlingen, leraren en ouders deden vorig schooljaar minder meldingen bij de vertrouwensinspecteurs van de onderwijsinspectie. Dat schrijft NU.nl vandaag. Deze week meldt het CIDI dat het aantal antisemitische incidenten op scholen in jaren niet zo hoog was. Een klasgenoot schrijft op facebook: “Wir mussen die Juden abstraffen!!” met daarbij een klapgebaar. Dit wordt geliked door andere klasgenoten.

NU.nl baseert zich op cijfers van de onderwijsinspectie

19 meldingen van discriminatie

In totaal kwamen vorig schooljaar 2.230 meldingen binnen bij de inspectie, bijna 150 minder dan in 2012/2013. Iets meer dan de helft betreft psychisch geweld, waaronder pesten. De inspectie kreeg daar 1.168 meldingen van binnen. Het jaar daarvoor was dat iets hoger, namelijk 1.202 meldingen.

Discriminatie kwam volgens de inspectiecijfers minder vaak voor. In 2012/2013 werd daar 29 keer melding van gedaan, vorig schooljaar nog maar 19 keer.

Meer antisemitisme

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) publiceerde deze week de Monitor antisemitische incidenten in Nederland 2014. Daarin staat dat het aantal incidenten met bekenden (buren, collega’s, medeleerlingen) steeg van 27 in 2013 naar 30 in 2014. 50% van alle incidenten met bekenden komen voor in de categorie ‘school’. 

CIDI telde in 2014 15 incidenten op scholen, ten opzicht van 11 in 2013. “Dat waren er toen al veel in vergelijking met het ‘piekjaar’ 2009 toen 9 incidenten werden geteld”, aldus CIDI. In 2012 werden 5 incidenten in de categorie scholen gemeld. 

Jaren van gepest worden

“In deze categorie omvat één enkel incident vaak een zeer langdurige periode, soms jaren, van gepest worden. Ouders ontdekken dit soms pas na lange tijd. Op scholen waar langdurig een Joodse leerling wordt gepest, worden vaak ook andere groepen gediscrimineerd, blijkt uit gesprekken met ouders.” 

Onlangs zei hoogleraar opvoedkunde Micha de Winter bij Verus dat bij een goede school sociale veiligheid in het dna zit. Een goede school wat betreft sociale veiligheid, zegt De Winter, heeft onder andere een duidelijke pedagogische visie, sterk leiderschap en goede communicatie.

Scholen ontkennen

“Sommige scholen doen een melding het liefst af als een ‘incident’ of ontkennen dat er ‘op onze school’ wordt gediscrimineerd”, schrijft het centrum, “wat resulteert in het niet aanpakken van antisemitische pesterijen.”

Het CIDI doet enkele aanbevelingen. Een greep daaruit:

  • Antisemitische incidenten moeten niet alleen bestreden, maar ook voorkomen worden. Het is daarom belangrijk dat op jonge leeftijd democratische normen worden bijgebracht. 
  • Holocaustherdenking en –educatie moeten niet langer de overeenkomsten benadrukken tussen de holocaust en ‘andere erge dingen’ in de wereld van nu. 
  • Het is belangrijk dat in onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten voor leraren aandacht wordt geschonken aan het herkennen en tegengaan van negatieve beeldvorming over concrete groepen, ook bij docenten. 
  • Een grondige evaluatie van leermiddelen en lesmethoden die worden gebruikt in vakken als geschiedenis, maatschappijleer, internationalisering, burgerschap en wereldoriëntatie.
PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs