U bent hier

Levensbeschouwing: ‘Ik hoor bij papa en mama’

Hoe zorgt een docent ervoor dat alle kinderen zich aangesproken voelen wanneer er in de klas gesproken wordt over levensbeschouwelijke zaken en de eigen levensbeschouwelijke achtergrond? Naar het antwoord op die vraag kunt u samen met Jacomijn van der Kooij op zoek tijdens de jaarlijkse DCBO-conferentie op 15 november.

De juf van groep 3 besteedt in de klas aandacht aan de verschillende levensbeschouwelijke achtergronden van haar leerlingen. ‘Waar hoor jij bij?’ is één van de vragen zie ze hen stelt. ‘Ik hoor bij Jezus’, ‘Ik bij Allah’, ‘Ik offer aan Ganesha’ en ook ‘Ik hoor bij mijn papa en mama’ en ‘Ik hoor bij Ajax’. De juf weet niet zo goed wat ze met het laatste antwoord aan moet en laat vooral de kinderen aan het woord die refereren aan bekende religieuze rituelen en aan goden.

Onzeker 
In bovenstaand voorbeeld voelt de juf zich onzeker omdat het gesprek in de klas over levensbeschouwing niet alleen gaat over levensbeschouwing als een min of meer coherent systeem met bepaalde tradities, bronnen, rituelen en dogma’s waarmee zij als docente bekend is. Nee, een aantal de kinderen beantwoordt haar vraag door een persoonlijke, idiosyncratische invulling te geven.

Jacomijn van der Kooij verzorgt één van de acht workshops tijdens de jaarlijkse DCBO-conferentie. De conferentie vindt dit jaar plaats op 15 november en het thema is Relevantie van promotieonderzoek.

Onderwijspraktijk 
In de workshop van Van der Kooij kunt u met elkaar aan de hand van DVD-fragmenten en eigen ervaringen uit de onderwijspraktijk gaan kijken naar twee verschillende visies op levensbeschouwing: een georganiseerde vorm en een persoonlijke vorm. Wat betekent dit onderscheid voor het onderwijs in de klas? Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat alle kinderen zich aangesproken voelen wanneer er gesproken wordt over levensbeschouwelijke zaken en de eigen levensbeschouwelijke achtergrond?

De term levensbeschouwing
De workshop is gebaseerd op het onderzoek dat Van der Kooij de afgelopen jaren aan de Vrije Universiteit deed naar de term ‘levensbeschouwing’ in het onderwijs. Van der Kooij: “Een van mijn bevindingen is dat de term ‘levensbeschouwing’ of ‘worldview’ voor veel onduidelijkheden kan zorgen en dat het belangrijk is voor zowel docenten als voor onderwijsbeleid om een goed beeld te hebben van de twee verschillende invullingen om onzekerheid en onbegrip te voorkomen.”

Meld u aan voor de DCBO-conferentie en ontdek in het programma welke workshops er nog meer gegeven worden. 

WO | HBO | PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs