U bent hier

Lerarentekort: So-scholen bieden onderwijsassistenten versneld pabo-traject aan

Leraren zijn er nauwelijks en invallers zijn er niet. Daarom werkt een groepje scholen voor speciaal onderwijs samen om gemotiveerde mbo-ers die ze al in huis hebben, op te scholen naar een pabo-diploma. “Er zijn mensen waarvan je denkt: jij hebt het in de vingers. Het ontbreekt alleen aan een papiertje.”

Het initiatief voor het verkorte scholingstraject komt van het zogeheten PI-7 consortium, een club van scholen die samen met de landelijke pedologische instellingen en universiteiten onderzoek doen op het gebied van onderwijs en gedrag. De PI-scholen bieden onderwijs aan de meest uitdagende leerlingen met psychiatrische problematiek, al dan niet in combinatie met gedragsproblemen.

Eerlijk gezegd valt het op dit moment nog wel mee met het lerarentekort op zijn scholen, zegt René Hendriks. Hij is algemeen directeur van De Bascule PI-scholen in de regio Amsterdam en omstreken en voorzitter van het Landelijk Overleg PI-Scholen. “Maar dat komt alleen maar doordat wij tijdig maatregelen hebben genomen. Ziektevervanging is moeilijk. Maar wij hebben heel veel personeel in de school dat niet direct lesgevend is, maar wel voor een klas kan staan. Met kunst- en vliegwerk komen we er dus wel uit.”

Samenwerking met LOI Hogeschool

Zo’n vier jaar geleden, toen de scholen het lerarentekort zagen aankomen, ontstond het idee om mbo-ers een verkorte pabo-opleiding aan te bieden. “Het duurde even want met reguliere pabo’s kwamen we er niet uit. Met LOI Hogeschool en Bureau STERK lukte dat wel.”

Kwaliteitsniveau

Er klinken geluiden van mensen die waarschuwen dat het lerarentekort niet mag leiden tot verlaging van het kwaliteitsniveau. “Helemaal mee eens”, reageert Hendriks. “niet iedereen heeft de benodigde capaciteiten. Maar er is ook een groep waarvan je denkt: die heeft het in de vingers, die kan een groep managen. Het ontbreekt alleen aan een papiertje.”

Test

Kortom: niet alle onderwijsassistenten zijn geschikt voor deze opleiding. Directeuren van de PI-scholen mochten medewerkers aandragen. En die werden vervolgens getest. Ter illustratie: van Hendriks scholen meldden zich 5 geïnteresseerden aan, 4 zitten nu in de opleiding. “Frustrerend als je afvalt, maar goed om aan het begin van het traject te selecteren.”

Individueel traject

Voor de rekentoets werd nog samen geoefend, maar inmiddels zitten de 18 medewerkers die consortium-breed werden aangedragen, in individuele trajecten. “Bij de één is de pedagogische kant helemaal klaar, maar is het nog bijscholen op didactiek, de ander wil je leren hoe je met een groep omgaat. De één zal dus veel meer tijd nodig hebben dan de ander maar we hopen binnen een jaar of twee de eersten voor de klas te hebben.”

Elke PI-school maakte haar eigen afspraken met medewerkers. Voor Hendriks onderwijsassistenten geldt: hij betaalt de opleiding, zij investeren hun tijd.

In augustus start een nieuwe groep die de PI-scholen ook wil openstellen voor andere so-onderwijsinstellingen. “Iedereen heeft wel een mbo’er werken waarvan hij zegt: Ik denk dat die een klas kan draaien.”

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs