U bent hier

Lerarentekort: ‘Klassen vaker naar huis gestuurd’

“Vandaag hebben minimaal 955 kinderen geen (bevoegde) leerkracht of geen onderwijs. 100 kinderen zaten vandaag thuis.” Op www.lerarentekortisnu.nl melden scholen dagelijks hun vervangingsproblemen. “Het aantal klassen dat naar huis gestuurd wordt, stijgt verhoudingsgewijs. Alle andere oplossinkjes, die houden een keer op…”

Initiatiefnemer van www.lerarentekortisnu.nl is Eddy Erkelens, zelf basisschoolleerkracht. Toen hij in januari zijn basisschool in Amsterdam verruilde voor die in een dorp, zag hij hoe lastig het was vervanging voor hem te vinden. Hij besloot, naar idee van Jeroen Goes, een website te bouwen die in beeld brengt waar het lerarentekort toe leidt. “Voornamelijk om minister Slob en Den Haag te laten zien: dit zijn de cijfers.”

Vakbonden gebruiken zijn cijfers en Erkelens weet dat ook de Onderwijsinspectie dagelijks zijn site checkt.

Minder gedetacheerden, meer klassen naar huis

Een aantal zaken valt nu op. Scholen melden minder vaak een detacheringsbureau in de arm te hebben genomen. En sturen verhoudingsgewijs vaker een klas naar huis. Erkelens heeft er wel een verklaring voor. “Je moet ergens een grens trekken als school. Bijvoorbeeld bij het inhuren van een gedetacheerde leerkracht. En ook het terug laten komen van een parttimer houdt een keer op. Evenals een groep verdelen over andere klassen, want dan krijgen nóg meer leerlingen, nóg minder les. Een klas naar huis sturen is dan een reële optie.”

‘Iedereen moet melden’

Directeur-bestuurder Monique van Ekert van basisschool Silvester-Bernadette in Helmond meldt haar vervangersproblematiek áltijd op de website. “Ik vind het belangrijk dat iedere directeur, iedere bestuurder, het meldt als een vervanging niet op een normale manier opgelost moet worden. Want in Den Haag lijkt niet te landen wat een enorme creativiteit van scholen gevraagd wordt.”

Extern kan Van Ekert niet meer aan vervangers komen en dus moet alles intern opgelost worden. Teamleiders, IB’ers, zelfs de (volledig bevoegde) vakdocent gym staat incidenteel voor de klas. “Dat betekent dat de ondersteuning aan kinderen, die wij heel goed voor elkaar hebben, op die momenten wegvalt. Daarnaast; het werk van een teamleider of IB’ers blijft liggen en dat wordt natuurlijk ook niet door de kaboutertjes gedaan.”

Je mag altijd ‘nee’ zeggen

Ze vraagt parttimers terug te komen op het moment dat een collega uitvalt of soms een gepensioneerde collega. “Zonder enige druk of verwachting, ze hebben áltijd de vrijheid om nee te zeggen. Want parttimers werken niet voor niets parttime.”

Kortetermijnbeleid

Ze snapt dat de politiek geen toverstaf heeft om het lerarentekort op te lossen. “Maar als ik zie wat voor lapmiddelen nu worden aangereikt, dan denk ik: je hebt het echt niet begrepen. Het kortetermijnbeleid, elke paar jaar een minister en staatssecretaris die weer met 180 graden ander beleid komen, daar moeten we vanaf. Finland is een mooi voorbeeld: daar is het onderwijsbeleid voor 20 jaar uitgezet en is er veel vertrouwen in de professional.”

Af van de groepsafhankelijkheid

Directeur Emile van Laar van de Beatrixschool in Nieuwegein probeert intussen het onderwijs anders te organiseren. “Wij denken altijd dat een school bestaat uit vier muren en een leerkracht per klas, maar dat is wel erg 1870. Ik wil af van de groepsafhankelijkheid. Dat is een ambitie die we sowieso hebben, maar wordt versterkt door de urgentie van het lerarentekort. We moeten minder kwetsbaar worden voor uitval.”

Nu nog ontkomt hij er soms niet aan een klas naar huis te sturen. En ook hij meldt vervangersproblematiek op lerarentekortisnu.nl. “Om het een soort van inzichtelijk te maken. Zo’n site heeft een signaalfunctie. Maar ik weet niet of het heel veel uit zal halen. De situatie is zoals die is.”

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs