U bent hier

Ledencongres: Christelijke scholen pakken maatschappelijke rol

Christelijke onderwijsinstellingen hebben een ruime opvatting over hun maatschappelijke agenda, bleek tijdens ons ledencongres op 17 april 2009. Als ze die maar niet door de 'samenleving' opgedrongen krijgen. Vanuit hun eigen gedrevenheid leveren ze al een niet te onderschatten bijdrage aan de samenleving. Die begint al bij hun functie als bezield maatschappelijk verband.

Christelijke onderwijsinstellingen hebben een ruime opvatting over hun maatschappelijke agenda, bleek tijdens ons ledencongres op 17 april 2009. Als ze die maar niet door de 'samenleving' opgedrongen krijgen. Vanuit hun eigen gedrevenheid leveren ze al een niet te onderschatten bijdrage aan de samenleving. Die begint al bij hun functie als bezield maatschappelijk verband.

"De school wordt steeds meer een ontmoetingsplaats en expertisecentrum voor leer- en opvoedingszaken", constateerde Klaasje Smit, algemeen directeur van de vereniging PCO Dalfsen. Het is volgens haar steeds meer aan de school om voor de "zingeving, warmte en samenhang" te zorgen die gezin en kerk lang niet altijd meer kunnen bieden.

Het soort maatschappelijk verband dat de school volgens Smit moet zijn, heeft de toekomst, voorziet trendwatcher Adjiedj Bakas. De toenemende "tribalisering" van de samenleving leidt ertoe dat mensen de solidariteit met elkaar steeds meer in hun eigen kleine verbanden organiseren. Dat kan de buurt zijn of een vereniging, maar ook de school.

Gouden kans Ger Redert, voorzitter van het college van bestuur van H3O in Dordrecht en bestuurslid van de Besturenraad, ziet daarin een gouden kans voor het christelijk onderwijs. "De school wordt steeds meer een brede gemeenschap waar allerlei activiteiten plaatsvinden. Het is een plek waar jongeren en volwassenen in een redelijk gestructureerde vorm samen zijn. Die vormen zijn er niet zo veel meer. Het is de nieuwe kerntaak van christelijke scholen om die maatschappelijke rol op te pakken, samen met andere partners."

Economisch denken De huidige nadruk op rendement en een beperkte opvatting van onderwijskwaliteit maken het voor scholen echter moeilijker om de bredere vormende en maatschappelijke taak te vervullen die zij vanuit hun gedrevenheid voor zichzelf zien. Voorzitter Marianne Luyer: "De Besturenraad ziet het als zijn taak om een krachtig tegengeluid te laten horen tegen dit economisch denken dat ook het onderwijs steeds meer doordrenkt. Juist vanuit onze christelijke bronnen zouden wij steeds meer moeten laten zien dat onderwijs meer is dan output."

Brede rol In vier verdiepende deelsessies bleek dat christelijke scholen niet aarzelen een brede maatschappelijke rol te pakken. Dat geldt zeker voor de vier maatschappelijke terreinen die de deelsessies bestreken - diversiteit, opvoeding, opvang van 'probleemjongeren' en leefbaarheid in de wijk. Mensen uit de onderwijspraktijk en hun maatschappelijke partners lieten er hun licht over schijnen.

Aan het einde van de dag boog rabbijn Awraham Soetendorp het thema nog eenmaal op indrukwekkende wijze terug naar de vraag van waaruit gelovige mensen zich inzetten voor een betere samenleving. Met een citaat uit een brief van zijn vader uit de oorlog formuleerde Soetendorp de opdracht voor het onderwijs van vandaag: "Mensen moeten er voor zorgen dat de wereld weer samenvalt met Gods doel - samenwerking, liefde, waarheid en rechtvaardigheid".

>>Foto's ledencongres 2009

Download

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs