U bent hier

Landelijke campagne Samenzijnwijschool in het belang van het kind

Minder in juridische conflicten terechtkomen en nóg meer koersen op samenwerking tussen school en ouders. Gisteren werd de campagne Samenzijnwijschool door CU-Kamerlid Eppo Bruins afgetrapt op Het Plein in Den Haag, waar hij zijn handtekening zette onder de oproep aan school en ouders om nog meer samen te werken.

De basis voor het initiatief is niet zo positief: CPS, Driestar onderwijsadvies, Ouders & Onderwijs en Verus raakten met elkaar in gesprek over de steeds verdergaande juridisering van de relatie tussen ouders en school. Maar de initiatiefnemers van Samenzijnwijschool wilden een positieve boodschap verspreiden. Vandaar dit initiatief om een jaar lang goede voorbeelden van scholen uit het hele land en waardevolle tips uit te lichten. Wie mee wil doen of inspiratie wil opdoen terecht op www.samenzijnwijschool.nl.

Ouderbetrokkenheid in het regeerakkoord

Onder meer onderwijswoordvoerders Eppo Bruins (CU), Michel Rog (CDA), Roelof Bisschop (SGP) en FvD-Kamerlid Thierry Baudet zetten dinsdag hun handtekening. De eerste noemt twee redenen waarom de samenwerking tussen school en ouders zo belangrijk is. “Allereerst is aangetoond dat kinderen van betrokken ouders het beter doen op school. En daarnaast is de school een waardengemeenschap van ouders en leraren. Het is dus van belang dat zij schouder aan schouder staan en uitspreken dat ze allebei het beste voor het kind willen.” 

Bruins wees erop dat het vergroten van ouderbetrokkenheid ook een afspraak in het regeerakkoord is. “Minister Slob heeft ook in de Kamer gezegd dat hij met dit onderwerp aan de slag wil. Ouderbetrokkenheid is geen taak van de overheid, maar er over praten en het mogelijk maken, hobbels wegnemen, daar ligt een taak voor minister Slob.” 

Taboe

Het zit ‘m vaak in de communicatie, zeggen Monica Neomagus (Verus) en Arline Spierenburg (Ouders & Onderwijs), als het misloopt tussen ouders en school. Neomagus: “Ook wij moesten lang overleggen en schaven aan teksten tot we ervan overtuigd waren dat we iedereen recht deden: professionals en ouders. Voor scholen lijkt het een beetje taboe om hardop te benoemen dat zij worstelen met de relatie met ouders.” Spierenburg: “Wij roepen op tot meer samenwerking omdat het uiteindelijk de leerlingen zijn die er baat bij hebben.” 

Op Het Plein waren verschillende voorbeelden van samenwerking tussen school en ouders. Zo kregen leerlingen van de Valkenbosschool er les van een ouder (een ‘reumales’, waarbij zij ervaarden hoe het is om te leven met reuma) en vertelde directeur Jan de Zoete van het Haagse Roemer Visscher College er hoe de ouderbetrokkenheid op zijn school van bijna nul steeg naar 100% door de invoering van startgesprekken en ouders te betrekken bij de loopbaanoriëntatiebegeleiding. 

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs