U bent hier

Kwaliteit examens: ‘Inhoud van vakken moet je van boven naar beneden definiëren’

Beneden de maat en inhoudsloos. Zo denken hoogleraren Nederlands van alle universiteiten over het centraal examen Nederlands. Ze schreven deze week een brief aan de Tweede Kamer. We spraken met Beter Onderwijs Nederland (BON), dat al langer pleit voor betrokkenheid van de academische vakdiscipline bij het schoolvak. “De inhoud van vakken moet je definiëren van boven naar beneden.”

BON schrijft op zijn website blij te zijn met het duidelijke signaal van de hoogleraren. De organisatie hoopt dat de betrokkenheid van de universiteit bij het middelbaar onderwijs en de lerarenopleidingen wordt bevorderd.

In reactie op de brief van de hoogleraren zeiden ook docenten Nederlands deze week zich grote zorgen te maken over de kwaliteit van de examens en daarmee hun vak.

Probleem ligt bij OCW
Het probleem ontstaat bij het Ministerie van OCW, meent Presley Bergen van BON. “Daar lopen ze achter onderwijsideologen aan, in plaats van te rade te gaan bij inhoudsdeskundigen.” De inhoud van schoolvakken zou ‘van boven naar beneden’ gedefinieerd moeten worden, vindt BON. “Wat heb je nodig om een master te halen? Wat is er nodig voor een bachelor? Wat moet je dan weten als vwo’er? En zo begin je met op de basisschool en de pabo’s mensen ínhoudelijk iets te leren.”

Onderwijsideologen vs. inhoudsdeskundigen
Daarom zouden degenen die op OCW de inhoud van het examenprogramma bepalen, allereerst inhoudsdeskundigen moeten uitnodigen. “Hoogleraren bijvoorbeeld. Die hebben een beeld van wat iemand zou moeten kennen en kunnen. Die mensen hebben ze de afgelopen twintig jaar links laten liggen. Op het Ministerie is alleen maar achter onderwijsideologen aangelopen.”

Het systeem
‘Al die poeha’ over de kwaliteit van de examens is niet het echte probleem, meent Bergen. “De examens aanpassen is niet het probleem oplossen, maar de gevolgen van het systeem oplossen. Schroef je de exameneisen op, dan leren leerlingen een uur langer en halen alsnog een zes. Daar kunnen die kinderen niets aan doen: het besturingsmodel van het onderwijs en de inhoud van de lerarenopleidingen, Dáár moet over nagedacht worden.”

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs