U bent hier

KNAW onderzoekt rekenmethoden

Op verzoek van staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) zal de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) een overzichtsstudie uitvoeren naar effectieve rekendidactieken. Dat heeft het ministerie van OCW gisteren bekendgemaakt. Directe aanleiding voor het onderzoek is een rapport van de Onderwijsinspectie, waaruit bleek dat bijna een kwart van de basisscholen onvoldoende presteert op het gebied van rekenen.

Op verzoek van staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) zal de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) een overzichtsstudie uitvoeren naar effectieve rekendidactieken. Dat heeft het ministerie van OCW gisteren bekendgemaakt. Directe aanleiding voor het onderzoek is een rapport van de Onderwijsinspectie, waaruit bleek dat bijna een kwart van de basisscholen onvoldoende presteert op het gebied van rekenen.

In een nabeschouwing bij het rapport wierp de inspectie ook de vraag op of de slechte rekenprestaties van een deel van de leerlingen zijn toe te schrijven aan het realistisch rekenonderwijs. Sinds de jaren tachtig is dit didactisch rekenconcept gemeengoed op veel basisscholen in Nederland.

Het realistisch rekenen komt uit de koker van het Freudenthal Instituut, verbonden aan de Universiteit Utrecht. Volgens de hoogleraren van dit instituut levert deze eigentijdse aanpak van het rekenonderwijs goede resultaten op. Ze baseren dat onder meer op de goede prestaties van Nederlandse leerlingen in internationale onderzoeken.

Sinds enkele jaren ligt het realistisch rekenen onder vuur van andere wetenschappers, die menen dat het rekenonderwijs van vroeger meer vruchten afwierp. Ze vinden het onder meer onbegrijpelijk dat leerlingen niet meer leren delen met behulp van de staartdeling.

De tegenstanders van het realistisch rekenen hebben recent de Stichting Goed Rekenonderwijs opgericht, die in het voorjaar met een 'degelijke en vernieuwende' methode komt, gebaseerd op de ervaringen van de onderwijzers Terpstra en De Vries.

Staatssecretaris Dijksma over dat debat: "Onder hoogleraren is veel discussie over verschillende rekendidactieken. Ik ben dan ook blij dat de KNAW de leiding neemt in het onderzoek naar effectieve rekendidactieken".

Het onderzoek moet scholen inzicht geven in de voor- en nadelen van verschillende didactieken voor reken-wiskundeonderwijs. De centrale vraag in het onderzoek zal zijn: wat werkt voor welke leerling onder welke omstandigheden? Dijksma benadrukt dat het niet de bedoeling is een ranglijst te maken van de verschillende methoden of scholen op te leggen welke methode ze moeten gebruiken.

In het Nederlandse onderwijssysteem gaan scholen over het hoe (de didactiek) en de overheid over het wat, zoals de commissie Dijsselbloem het in haar rapport 'Tijd voor onderwijs' formuleerde. 

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs