U bent hier

‘Klimaat in de klas’-manifest leidt tot vragen in Tweede Kamer

Het manifest ‘Klimaat in de klas’ werd op 11 mei gelanceerd in Den Haag. De centrale boodschap van initiatiefnemers Youth For Climate NL en Fridays For Future is om ‘ons weerbaar te maken tegen klimaatverandering’. Deze twee organisaties zijn representatief voor de jongeren in onze samenleving die zich inzetten voor de aanpak van de klimaatproblematiek. Inmiddels heeft het voorstel ook de Tweede Kamer bereikt en daar tot vragen geleid.

Meer vaardigheden leren

Het merendeel van de scholieren wil wel meer vaardigheden leren voor het oplossen van klimaatproblemen. Volgens de opstellers van het manifest schiet het onderwijs wel tekort: "de gevolgen kennen van klimaatverandering op het wereldwijde ecosysteem is ontzettend belangrijk, maar onze interesse reikt verder dan dat. Middelbare scholieren willen ook leren over sociale gevolgen en de invloed van het individu op de opwarming van de aarde. Scholieren hebben de voorkeur om over deze ontwerpen gedurende het gehele schooljaar te leren, bij verschillende vakken. Klimaatverandering heeft immers invloed op alle aspecten van onze maatschappij, en duurzame ontwikkeling betreft alle vakgebieden."

Vier voorstellen aan de politiek

In het manifest worden vier concrete voorstellen gedaan voor het komende regeerakkoord:

1. Een nieuw wettelijk curriculum dat recht doet aan de vraagstukken van deze tijd.

2. Het betrekken van leerlingen bij de samenstelling van het curriculum.

3. Meer vrijheid en faciliteiten voor docenten.

4. Verbod op inmenging in het onderwijs door fossiele industrie

Kamerleden Frank Wassenberg en Christine Teunissen (beide Partij van de Dieren) hebben inmiddels schriftelijke vragen gesteld over dit manifest. Zij vragen onder andere of de minister de voorstellen uit het manifest onderschrijft.

Draagvlak

Het manifest wordt onder andere ondersteund door Teachers for Climate, de coöperatie Leren voor morgen en de Time is Now Foundation.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs