U bent hier

Kinderen over de School van de Toekomst: We willen bewegen, bewegen, bewegen

Ze willen een school, gebouwd van ‘waardeloos materiaal’, als tussendoortje een appel uit de eigen schooltuin en héél véél bewegen  Stichting De Waarden hield een wedstrijd onder haar 18 scholen: ontwerp de School van de Toekomst.

Aanleiding voor het bouwproject (overigens zonder dat er concreet nieuwbouw voor een van de scholen gepland staat) is het nieuwe Koersplan van de stichting. Om input voor dat plan te verzamelen, werd er vorig schooljaar een Wereld Café georganiseerd: alle stakeholders en andere betrokkenen gaven hun visie op het onderwijs bij De Waarden.

Brainstorm met kinderen

Maar als we allerlei volwassenen om input vragen, waarom dan niet de kinderen om wie het onderwijs draait, vroeg IB’er Petra Nobel. Zo werd begin september een Wereld Café Kids georganiseerd: alle 18 scholen van De Waarden vaardigden 2 leerlingen af die brainstormden over wat zij willen leren, wat een goede leerkracht is, normen en waarden en de School van de Toekomst.

5 uur per dag zitten

“Kinderen denken nog zo basaal”, blikt Nobel terug. “Soms moest ik echt even slikken. Bijvoorbeeld toen bleek dat ze állemaal vinden dat ze teveel stilzitten op school. ‘Waarom moeten we 5 uur per dag op onze stoel zitten’, vroegen ze. Ik dacht: Wat doen wij kinderen eigenlijk aan?” Er kwamen zúlke mooie dingen uit het Wereld Café Kids, dat Nobel en haar collega Liesbeth van Damme meer wilden weten.

Bouwwedstrijd

Ze pakten meteen door en organiseerden een wedstrijd tussen alle scholen: ontwerp de School van de Toekomst. Elke school mocht één bouwproject inzenden en een kinderjury selecteerde de 6 beste inzendingen. Die werden afgelopen donderdag gepresenteerd aan een vakjury, bestaande uit de bestuurder, onderwijswethouder, rector van de middelbare school, directeur van de kinderopvangorganisatie en de kinderburgermeester.

Dit willen kinderen

Een aantal zaken kwam in vrijwel alle ontwerpen terug:

  • Kinderen zijn heel erg bezig met het milieu. Een schoolgebouw moet van hen duurzaam zijn: ze willen gebruik maken van zonne-energie en een gebouw van ‘waardeloos materiaal’ (gerecyclede spullen).
  • De School van de Toekomst is ook zelfvoorzienend: kinderen willen hun eigen fruithapje plukken van bomen uit de tuin.
  • Ze wilden állemaal bewegen. Die behoefte komt terug in alle ontwerpen: de school staat in een bos, heeft een zwembad op het dak die in de winter wordt omgetoverd tot ijsbaan, een gracht er omheen waarin ze kunnen bootje varen en trampolines op het schoolplein.
  • Ze willen bezig zijn met techniek en technische ontwikkelingen. En ze willen robots voor de klas. Maar die kunnen nooit helemaal de leraren vervangen. Nobel: “Een leerling zei: Een robot kan namelijk niet weten wanneer iemand gepest wordt want dat is een gevoel.”
  • Leraren van vlees en bloed blijven bovendien nodig om het goede voorbeeld te geven, beseffen kinderen zich. Ze vinden het namelijk niet altijd makkelijk, maar willen op school ook leren samenwerken en zorgen voor elkaar. Want iedereen mag op school zijn wie hij is.

Alle plannen van de kinderen zijn doorgestuurd naar het bestuur van De Waarden. Dat werkt nu hard om in het nieuwe Koersplan de dromen en wensen van de leerlingen een plekje te geven.

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs