U bent hier

Kinderen op Friese basisscholen in gesprek over armoede

Je viert je verjaardag maar één van je klasgenootjes heeft geen geld om een cadeautje te kopen. Wat doe je? De 32 basisscholen van de  Bisschop Möller Stichting in Friesland  kunnen sinds dit schooljaar allemaal het kinderen-en-armoedespel spelen  in de midden- en bovenbouw.

1 op de 9 kinderen leeft in structurele armoede, zo bleek begint dit jaar uit CBS-cijfers. Ook in de omgeving waar de BMS-scholen staan, zijn er kinderen die arm. zijn. Via Solidair Frieslandvia kwam identiteitsbegeleider Agda Wachter in aanraking met het kinderen-en-armoedespel. In 2017 werd het spel gespeeld in de periode tussen Sint Franciscus en Sint Maarten . De opmerkingen werden verwerkt en zo is het spel in de vorm van een ganzenbord spel definitief uitgegeven door Solidair Friesland en de BMS. voor de midden- en bovenbouw.

Tijdens de Identiteitsdag Katholiek Onderwijs op 7 november, met als thema Armoede in de school, geeft Agda Wachter samen met Carin Doeleman van Solidair Friesland  een workshop over dit spel.

Beoordelen en oplossen

“De bedoeling is dat we kinderen laten beseffen wat armoede met je doet”, vertelt Agda Wachter. “Hen inzicht geven: als je iets niet hebt, hoe kun je het dan toch leuk maken? Waarop beoordeel jij anderen? Hoe zorg je voor elkaar?” Het spel maakt uitdrukkelijk niet inzichtelijk wie in een klas rijk of arm is.

Waarom kiezen scholen ervoor kinderen over armoede te laten nadenken? “We willen hen solidariteit en rechtvaardigheid bijbrengen. Ook vanuit de katholieke traditie van aandacht en zorg hebben voor elkaar. En vanuit de overtuiging dat elk kind recht heeft op het goede.”

Kinderen blijven competitief, merkte Agda Wachter bij het uittesten van het spel. En ook wel veroordelend: ik heb dit en jij hebt dat niet. Ze willen het meeste zakgeld. “Maar tegelijkertijd denken ze graag na over oplossingen: dat iemand een zelfgemaakt cadeautje mee kan nemen naar een verjaardag. Of dat je er wat van moet zeggen als een klasgenootje een ander kind uitlacht omdat hij er stom uitziet.” En ze ziet hoe gemakkelijk kinderen delen om een ander weer in het spel mee te laten doen.

Oog voor de ander

Op de BMS-scholen wordt het spel afgelopen jaar gekoppeld aan de vastenperiode. In die tijd van bezinning en ‘even ietsje minder’ staan de kinderen er zo bij stil dat er armoede veraf en dichtbij is. “In deze prestatiegerichte maatschappij willen we hen op school ook leren oog te hebben voor de ander.”

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs