U bent hier

Kandidaat voor de klas: Jan Kloosterman voor de SGP

Op de kandidatenlijsten voor de Tweede Kamerverkiezing prijken veel namen van onderwijsmensen. Verus stelt hen voor, in drie vragen. Deze week de nummer 7 van SGP. 

Naam: Jan Kloosterman
Leeftijd: 38
Nummer 7 op de lijst voor de SGP
Is directeur Onderwijs op scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn en raadslid van de SGP in diezelfde gemeente. Getrouwd, vier kinderen en al jaren politiek actief, voorzitter geweest van SGP-jongeren landelijk. Studeerde ook bedrijfskunde en gelooft dat onderwijs verrijkt wordt met een gezonde portie bedrijfskundig denken.

Wat zou u doen als u morgen onderwijsminister was?
“Ik zou allereerst een overzicht maken van alle doorlopende ontwikkelingen en bepalen waar de overheid stappen terug kan doen. De overheid wil meer en meer inhoudelijke zeggenschap krijgen, ze komt daarmee te dichtbij. Scholen verdienen ruimte en vrijheid, binnen wettelijke kaders. De vrijheid met betrekking tot de oprichting, richting en inrichting van het onderwijs moeten we koesteren. Ik zou het onderwijs meer beoordeeld willen zien worden op outcome in plaats van op output
Daarbij zou ik scholen ook niet alleen vrijheid en ruimte willen geven, maar ook meer tijd voor vorming van leerlingen. Cognitie is belangrijk, maar steeds breder wordt erkend dat de relevantie van persoonlijkheidsvorming en burgerschap meer nodig is. De invulling daarvan moet aan de school gelaten worden.”

Wat kan Den Haag van het onderwijs leren? 
“Den Haag wil vaak snelheid. Een goede vorming bijvoorbeeld, is niet iets van twee dagen. De leerling zit in een heel cruciale levensfase. We moeten ‘trage vragen’ stellen en ruimte hebben om met de leerlingen in gesprek te gaan over hun ontwikkeling als persoon.  Den Haag kan van het onderwijs leren om tijd te nemen voor het beantwoorden van complexe vragen. Met sommige referenda bijvoorbeeld sla je complexe vraagstukken plat tot een versimpeld ‘ja’ of een ‘nee’. Een ander voorbeeld: een vluchtelingenvraagstuk los je niet zo een, twee, drie op.”

Waarom is uw partij de beste onderwijspartij?
“De SGP kijkt met een nuchtere blik naar wat er haalbaar is op de werkvloer. De balans tussen de kwaliteitsstandaarden en ruimte voor de praktijk in de klas leest u terug in ons verkiezingsprogramma. 
Een voorbeeld: ik ben voor bevoegde docenten want dat is goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar dat is iets anders dan louter bevoegde lessen laten geven. In de onderbouw wil ik niet allemaal verschillende gezichten voor de klas, de stap van het basisonderwijs is voor veel leerlingen al zo groot. Dus geeft een docent Wiskunde soms Natuurkunde in de onderbouw. Dat mag officieel niet, maar het past wel bij mijn onderwijskundige visie. We staan voor het beter maken van onderwijs en lossen dergelijke knelpunten daarom graag op.”

VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs