U bent hier

Kamervragen over intieme vragen tijdens verrassingsbezoeken van Inspectie

Bij haar onderzoek naar burgerschapsonderwijs bezoekt de inspectie opvallend veel reformatorische scholen. Ook worden er tijdens verrassingsbezoeken intieme vragen gesteld aan leerlingen. Verus krijgt signalen binnen dat de inspectie niet onbevooroordeeld te werk gaat en VGS-voorzitter Pieter Moens spreekt maandag in het Reformatorisch Dagblad van ‘KGB-methoden’. Tweede Kamerleden stellen vandaag vragen

Al bij de start van het onderzoek naar burgerschapsonderwijs gaf de inspectie aan verrassingsbezoeken te zullen brengen. Aan Verus vertelde de woordvoerder toen dat dit niet zo opmerkelijk was, omdat er ook binnen reguliere onderzoeken dit soort verrassingsbezoeken worden afgelegd.

Tendentieuze vragen

Uit berichtgeving in het Reformatorisch Dagblad -Bijzonder onderwijs furieus over intieme vragen bij inspectiebezoek- blijkt maandag dat het reformatorisch onderwijs zwaar oververtegenwoordigd is in het onderzoek. Een schooldirecteur noemt de vragen die gesteld werden tendentieus. 

Enorme inzet

Kamerleden Eppo Bruins (CU), Michel Rog (CDA) en Roelof Bisschop (SGP) willen nu van de minister weten waarom een onderzoek van de onderwijsinspectie naar lesmethodes is uitgemond in een fysiek bezoek aan tachtig scholen. “Wat is de inhoudelijke argumentatie en reden voor deze enorme inzet van menskracht vanuit de inspectie?”, vragen zij. 

De Kamerleden willen weten hoe de selectie van te bezoeken scholen tot stand kwam en of het klopt dat het reformatorisch onderwijs en het Joods onderwijs zwaar oververtegenwoordigd zijn. Ook stellen ze vragen over het onaangekondigd ondervragen van leerlingen zonder toestemming van de school en zonder medeweten van ouders vooraf én willen de vragenstellers weten hoe het uithoren van individuele leraren en leerlingen zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de inspectie om te beoordelen of de kwaliteitszorg van het bevoegd gezag ten aanzien van een specifiek thema op orde is.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs