U bent hier

Kamer vraagt Onderwijsraad om onderzoek naar verschillen tussen jongens en meisjes

Waarom presteren jongens in het onderwijs slechter dan meisjes? Op die vraag wil de vaste Kamercommissie voor Onderwijs nu wel eens antwoord. Ze vraagt de Onderwijsraad daarom onderzoek te doen naar verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs.

Meisjes komen vaker op een hoger schoolniveau uit dan door de basisschool geadviseerd was, ze halen hogere cijfers, blijven minder vaak zitten en zijn intussen in de meerderheid op hogescholen en universiteiten. De ‘meisjesvoorsprong’ is geen typisch Nederlands fenomeen, schrijven de Kamerleden: ook in andee Europese landen en in de VS doet het verschijnsel zich voor.

 

Een mogelijke verklaring is dat het huidige onderwijs te zeer is gericht op meisjes en ‘meisjesgedrag’ (samenwerking, ‘talig’ leren, nauwkeurigheid etc.). In andere landen wordt al geëxperimenteerd met verschillende lesmethodes voor jongens en meisjes. Zijn jongens en meisjes werkelijk gebaat bij een verschillende aanpak? Lijden de jongens onder de feminisering van het onderwijs? Spelen andere zaken een rol? En is het dan een taak van de overheid om te proberen verschillen tussen jongens en meisjes te doen afnemen?

 

De Onderwijsraad gaat het uitzoeken.

 

Verus riep jaren geleden al eens op om te experimenteren met gescheiden klassen. Wij zullen dit onderzoek met belangstelling volgen.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs