U bent hier

Juist gebruik ICT verbetert onderwijskwaliteit

Leraren die ict op de juiste wijze inzetten in de lessen, bereiken een hogere kwaliteit en opbrengst met hun onderwijs. Dat blijkt uit de Kennisnet-onderzoeksmonitor Vier-in-Balans die 19 juni 2008 is verschenen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ict-middelen een bijdrage kunnen leveren aan het verkleinen van onderwijsachterstanden. Zo leren jonge kinderen met digitale prentenboeken er tot zes woorden per dag bij. Met gangbare voorleesmethodes blijft dit aantal steken op drie.

Leraren die ict op de juiste wijze inzetten in de lessen, bereiken een hogere kwaliteit en opbrengst met hun onderwijs. Dat blijkt uit de Kennisnet-onderzoeksmonitor Vier-in-Balans die 19 juni 2008 is verschenen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ict-middelen een bijdrage kunnen leveren aan het verkleinen van onderwijsachterstanden. Zo leren jonge kinderen met digitale prentenboeken er tot zes woorden per dag bij. Met gangbare voorleesmethodes blijft dit aantal steken op drie.

De inschatting van leraren en management dat ict meerwaarde biedt, wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Het bewijs groeit dat ict bijdraagt aan betere prestaties van leerlingen. Er is ook een keerzijde: ict-toepassingen die verkeerd worden ingezet, kunnen de leerprestaties van leerlingen negatief beïnvloeden.   Hoofdpunten uit het Kennisnet-onderzoek

  • In basis- en voortgezet onderwijs delen zes leerlingen één computer.
  • Het aantal digitale schoolborden is het afgelopen jaar in het basisonderwijs verviervoudigd (van 11 naar 48%). In het voortgezet onderwijs beschikt 60% van de scholen over één of meer borden; leerlingen leren beter en sneller met een digitaal schoolbord (visueel en interactief onderwijs motiveert leerlingen).
  • Digitale prentenboeken stimuleren de taalontwikkeling bij kinderen. In plaats van twee tot drie nieuwe woorden per dag leren ze er zes.
  • Leraren gebruiken de computer 13-18 uur per week voor schooltaken. De helft van de leraren geeft aan dat ict-toepassingen hen extra tijd oplevert.
  • Digitale leermiddelen kunnen een school kosten besparen.
  • Ongeveer 15% van het leermateriaal in het basis- en voortgezet onderwijs is digitaal; in het mbo is dit 35%. Leraren verwachten dat in de komende jaren het gebruik van lesboeken (verder) zal afnemen ten gunste van digitaal leermateriaal.

Weg met vrijblijvendheid Kennisnet-directeur Toine Maes wil af van de vrijblijvendheid bij de inzet van ict in het onderwijs. "Ik stel die vrijblijvendheid graag ter discussie. Die moet plaatsmaken voor het formuleren van gerichte doelstellingen. Laten we eerlijk zijn: als we wetenschappelijk vaststellen dat ict zijn vruchten afwerpt en onderwijsachterstanden verkleint, dan doet het onderwijs zichzelf en de maatschappij tekort als er niet zwaarder wordt geïnvesteerd in ict-middelen en in de professionalisering van docenten", aldus Maes.

Download

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs