U bent hier

Internationale onderwijstop om te leren van elkaar

Twee dagen lang zitten beleidsmakers, vakbondsleiders, ministers en leraren uit twintig landen in Amsterdam bij elkaar op de International Summit on the Teaching Profession. Een van de deelnemers is Helen van den Berg, voorzitter van CNV Onderwijs. “De summit is bedoeld om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Uiteindelijk moeten de voorbeelden van good practices in de klas terecht komen.”

De voorzitter van CNV Onderwijs is daarom blij dat er een groot aantal leraren is uitgenodigd, zodat het niet een top is die over de hoofden van de professionals heengaat. CNV Onderwijs is, via de Onderwijscoöperatie, mede betrokken bij de organisatie van de top. Van den Berg zal onder meer met bewindslieden van OCW aanschuiven bij diverse debatten die op het programma staan.

Het centrale thema van de internationale onderwijstop, die voor de derde keer plaatsvindt, is de kwaliteit van de leraar. Vragen die op de conferentie aan de orde komen gaan onder meer over evaluatie van de beroepsvaardigheden. Wat is een goede leraar, hoe stel je dat vast en – vooral – hoe kun je bereiken dat leraren nog beter presteren?

Evaluatie gebeurt, althans in Nederland, al best lang, weet Van den Berg. Maar er heeft zich in de loop der jaren een verschuiving voorgedaan. “Vroeger ging het om de evaluatie van de individuele leraar. Toen was de klas nog het domein waar de leraar het voor het zeggen had. Maar dat is nu veranderd, een docent is lid van een team. Evalueren doe je dus samen met je collega’s, maar ook met mensen buiten de school.”

De top kan leren hoe ze daar in andere landen mee omgaan, en die kunnen weer hun voordeel doen met de ervaringen in Nederland. “Het is niet slim om overal zelf het wiel uit te gaan vinden.” Landen die tot de verbeelding spreken zijn voor Van den Berg Finland en Schotland, omdat die uitblinken in innovatie.

Leraar onder druk
De onderwijstop heeft als neveneffect, zo is de verwachting van OCW, dat ook het vak van leraar positief in de schijnwerpers staat. En dat is nodig, want het leraarschap staat wel onder druk, zegt Van den Berg.

“Leraren zijn betrokken en bevlogen mensen, die met hart en ziel hun vak uitoefenen. Die voldoening beleven aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Maar het wordt ze niet gemakkelijk gemaakt. Ze krijgen bijvoorbeeld te maken met grotere klassen en ze raken ondersteuning kwijt omdat besturen bezuinigen. Ze staan op de nullijn en telkens komt de politiek weer met nieuwe plannen. Als er een maatschappelijk probleem is, dan wordt dat op het bordje van het onderwijs gelegd. Dat gaat al jaren zo. Er komen steeds meer taken bij en er gaat niks af.”

Leraren zuchten onder de regeldruk van de overheid die verlangt dat docenten zich steeds meer verantwoorden. De oplossing is volgens Van den Berg dat scholen meer autonomie krijgen van de overheid, zodat de leraar professioneel de ruimte krijgt. Scholen die het goed doen moeten in het toezicht met rust worden gelaten.

 

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs