U bent hier

Iemand met een arbeidsbeperking in de school is een voorbeeld voor de leerlingen

“Dit is een kans om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te laten zien.” Deze drie personeelsmedewerkers meldden zich bij ons met enthousiaste verhalen over de Participatiewet. Het gaat niet zonder horten en stoten, maar mensen met een arbeidsbeperking aan het werk zetten “moet gewoon worden”. 

Het onderwijs blijft achter bij de Banenafspraken arbeidsbeperkten, vertelde aanjager Hans Spigt twee weken geleden in onze nieuwsbrief. Geen wonder, reageerde bestuurder Hans Nijdeken, want het onderwijs leent zich niet voor deze Participatiewet. Maar geslaagde voorbeelden kwamen ook bij ons binnen. 

Liefst dichtbij de studenten

Zoals van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, waar adviseur Participatiewet Leonie Kersten de wet ervaart als een win-winsituatie. “Met wetgeving krijg je natuurlijk iets opgelegd. En als iets moet, ervaar je meestal weerstand. Maar met deze wetgeving zagen we een kans om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderwijsorganisatie op te pakken.”

De hogeschool bereidt mensen immers voor op het werkende leven en onder haar studenten zijn er natuurlijk ook, die een beperking hebben. In nauwe samenwerking met het werkgeverservicepunt kijkt Kersten hoe mensen echt van toegevoegde waarde zijn voor het primaire proces: het onderwijs. “We vinden het liefst een functie dichtbij de studenten, zodat die zien dat deze mensen als vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van de werkende samenleving.” Zo zijn er banen gecreëerd voor laag- en ongeschoolden en juist ook op mbo- en hbo-niveau. 

Adviezen voor succes

Hoewel, gecreëerd… Kersten adviseert geen baan te gaan creëren rondom een kandidaat. “Ik kan me voorstellen dat dit voor kleinere ondernemers goed werkt, maar voor grote organisaties werkt het beter om aan te sluiten bij bestaande processen en procedures. Wij hebben het twee keer geprobeerd, maar dan krijg je al snel dat je iemand moet gaan bezighouden. Dan kost het alleen maar meer tijd en is voor zowel de medewerker, als de organisatie niet motiverend.”

Een tweede advies: niet alleen de manager moet enthousiast zijn, maar voor een succesvolle werkplek is ook draagvlak in het team een voorwaarde. “Met vallen en opstaan zijn we begonnen aan deze wet, maar het is meer dan de inspanning waard gebleken. We hebben dingen fout mogen doen in het begin. Je moet er niet meteen mee stoppen, maar daarvan leren.”

Geen targets

Beleidsmedewerker Onderwijs en Personeel Wim Heijne wilde zijn stichting Flore absoluut geen targets opleggen. Daar is de cultuur niet naar. Dus vroeg hij wie geïnteresseerd zou zijn in een medewerker met een arbeidsbeperking. Drie directeuren hebben nu iemand aan de slag én zijn enthousiast. Heijne hoopt op een olievlek-effect.

Daarnaast is het zo dat er al vijf medewerkers geregistreerd stonden in het doelgroepenregister. “Als school heb je met kinderen al een doorsnede van de maatschappij binnen. Dan wil je laten zien dat alle mensen mee kunnen doen. Als mensen kansarm zijn op de arbeidsmarkt, moeten we dat met elkaar oplossen.”

“Daarnaast raken kinderen gewend aan het beeld dat niet iedereen hetzelfde is. Het moet gewoon worden.”

Kritische ouders

Spannend in dit traject zijn kritische ouders, vertelt Heijne. “Sommige ouders discrimineren toch onbewust. En als iemand uit het doelgroepenregister een keer een misstap zet, is ‘ie al snel zo beschadigd dat herstellen een hele klus is. En het beeld dat je als school hebt willen creëren, ligt aan diggelen.” 

Een voorbeeld voor de kinderen

Vier van de tien basisscholen van stichting Codenz in Dronten en Zeewolde, hebben inmiddels iemand uit het doelgroepenregister aan het werk. HRM-adviseur Marianne Witteveen en het directieteam van de stichting zijn ambitieus: op elk van hun scholen moet een baan voor iemand met afstand tot de arbeidsmarkt gecreëerd worden. 

Witteveen is enthousiast. Ze heeft positieve ervaringen en ziet juist in het onderwijs een mooie rol weggelegd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Algemeen bekend is dat de werkdruk in het basisonderwijs als erg hoog wordt ervaren. Als neventaken als kopieerwerk of koffiezetten op een betaalbare manier kunnen worden uitbesteed, dan levert dat voor alle partijen winst op. Daarnaast is het naar de kinderen toe een goed voorbeeld: focus niet op een beperking, maar kijk wat iemand wél kan. Dat is een boodschap die we graag willen uitdragen.”  

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs