U bent hier

Identiteit is kwaliteit, weten ze bij Movare

“’t klinkt wat vaag en zweverig: identiteit en zingeving. Maar het gaat om een aanpak die de betrokkenheid van je personeel vergroot. En als je daarin slaagt, kun je ook de kwaliteit van onderwijs een impuls geven.” De schoolleiders van Movare volgden de cursus Leiderschap, Zingeving en Het verhaal van de school.

MOVARE heeft 50 scholen van vijf denominaties rondom Parkstad Limburg: katholiek, oecumenisch, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en openbaar onderwijs. In het zuiden sloeg de krimp jaren geleden al toe. 

Dat leidde tot het samengaan van een aantal scholen met verschillende denominaties. “We zijn echt een samenwerkingsbestuur”, constateert Jos Feron. Feron: “Bij het samenvoegen van scholen met een verschillende achtergrond is de vraag dan: wat voor school willen we zijn?” 

Met alle betrokkenen

De schooldirecteuren bleken niet altijd voldoende toegerust om “het traject rond identiteit met alle betrokken partijen vorm te geven”. Twee jaar geleden besloot Movare hen daarin te ondersteunen, samen met Verus en de Radboud Universiteit. Het werd een traject dat ook directeuren ondersteunde in scholen waarin een visietraject met het team was ingezet.

Wat begon als éénjarige pilot met acht directeuren, is nu een deskundigheidstraject van twee jaar, waaraan veertien van de 55 directeuren deelnemen. En de animo was nog groter. Feron: “De vraag om zingeving: wat voor school, wat voor gemeenschap wil je zijn, past in het verhaal van krimp en van de scholen die heel verschillende achtergronden hebben.”

Ook niet onbelangrijk: de cursus is geaccrediteerd door het schoolleidersregister en de punten tellen voor de herregistratie.

Het gesprek leren voeren

En wat hebben directeuren dan precies aan de cursus? “Hun handelingsrepertoire als schoolleider wordt uitgebreid: hun rugzak wordt gevuld met nieuwe gesprekstechnieken.” Want wie vragen over zingeving in de school wil beantwoorden en de drijfveren van het personeel boven wil krijgen, moet écht het gesprek voeren. En dát leren de schoolleiders. 

Op zoek naar de identiteit in een bewegende markt

“De cursus heet Leiderschap, Zingeving en Het verhaal van de school, en het werk van de directeuren resulteert ook echt in het verhaal van de school”, merkt Feron. “Ze weten wat voor type school, wat voor leefgemeenschap zij willen zijn en kennen de drijfveren van de mensen die er werken. Om dat te weten te komen spreek je als leidinggevende met jouw team over levensbeschouwing, levensovertuiging en levensvragen. Voor Movare als organisatie is het van belang dat schoolleiders dit kunnen. Zeker in een markt die volledig in beweging is door de krimp en de herpositionering van de basisschool in de wijk.”

Mensgericht werken voor kwaliteit

Door de specifieke aanpak en andere manier van vragen stellen, kunnen de schoolleiders veel meer mensgericht werken, ziet Feron. “Uiteindelijk bepalen de mensen die het onderwijs geven, ook de kwaliteit van onderwijs. Breng je de drijfveren van mensen in kaart, dan kun je ook de gezamenlijke ambitie van de school te pakken krijgen. En dán kun je gaan investeren in de kwaliteit van onderwijs. Want meer betrokkenheid van het personeel levert altijd meer kwaliteit op.” 

Geïnteresseerd in de cursus Leiderschap, Zingeving en Het verhaal van de school? Lees hier meer


PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs