U bent hier

Hoogleraar Onderwijsrecht: ‘Vrijheid van onderwijs niet verguizen maar koesteren’

Iedereen lijkt een mening te hebben over de vrijheid van onderwijs en het daarbij behorende duaal stelsel, constateert hoogleraar Onderwijsrecht Miek Laemers. Maar ouders stemmen met de voeten, schrijft ze in haar column, en tonen aan dat ‘alle scholen openbaar’ door (velen van) hen niet gewenst wordt. Ons systeem moet gekoesterd worden.

De lijst van auteurs die zich de laatste weken als aasgieren werpen op (afschaffing van) artikel 23 Grondwet is lang, zo schrijft Laemers in haar column voor het tijdschrift van de NTOR (vereniging voor onderwijsrecht). “Angst voor islamitisch fundamentalisme en angst voor indoctrinatie door streng christelijke scholen is voor veel opiniemakers de drijfveer voor hun betogen.”

Schoolpoort staat open 

Onterecht, aldus Laemers. Zo noemt ze het argument van Aleid Truijens dat het verzuilde onderwijs de integratie van allochtone leerlingen tegenhoudt, “kennelijk gebaseerd op de aanname dat bijzondere scholen leerlingen selecteren op grond van hun richting”. Maar veel bijzondere scholen zetten juist vanwege hun religieuze uitgangspunten de poorten open voor anders- of niet gelovigen, weet Laemers. 

Kiezen met de voeten

Het eeuwfeest van de Vrijheid van Onderwijs, volgend jaar, noemt Laemers “een bevestiging van de fundamentele waarde van het onderwijsgrondwetsartikel”. Nee, het artikel is niet onveranderlijk. De interpretatie ervan past zich aan de maatschappelijke ontwikkelingen aan. Maar hoewel het kerkbezoek terugloopt en de verzuiling op veel andere maatschappelijke terreinen is afgeschaft, kiezen ouders kiezen kennelijk nog steeds graag in groten getale voor bijzonder onderwijs. 

“Ons systeem was en is volledig ingericht op vreedzaam naast elkaar bestaan van openbaar en bijzonder onderwijs. Deze verworvenheid moet naar mijn idee niet verguisd maar  gekoesterd worden.”

Lees hier de column van Miek Laemers voor NTOR


PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs