U bent hier

Hoe deze mannen elkaar door de pabo loodsen

Waarover gaat het op maandagochtend in de lerarenkamer van de gemiddelde basisschool? Niet over de Champions League. “We zien dat ze het heel moeilijk hebben, eenmaal aan het werk”, zegt Siebe van der Kooi, initiatiefnemer van 100% Meesterproof aan de pabo van de CHE. Maar het percentage mannen op de opleiding stijgt.

Sinds 2010 draait het programma 100% Meesterproof aan de opleiding Leraar Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). In september startten er weer 39 nieuwe aankomende meesters. 

In 2009 was 16,1% van de studenten aan de Edese pabo man. Dat percentage is gestegen tot 23,0% in 2013 tot 24,1% in 2014. Daarnaast is de uitval van mannelijke studenten aan de opleiding gedaald in de afgelopen jaren. 

Naar de pabo door 100% Meesterproof

“We zien een landelijke stijging van mannen op de pabo’s”, vertelt Van der Kooi. En voor de CHE is die stijging deels te verklaren door 100% Meesterproof. Voor zo’n tien van de eerstejaars jongens was dat, naast de identiteit, de reden om de opleiding in Ede te volgen. 

Jaarlaagdoorbrekend 

100% Meesterproof is “een plek om te sparren, te delen en echt een vent te zijn” in de vrouwenwereld die de pabo is. “We werken jaarlaagdoorbrekend. Dat is de grootste meerwaarde”, zegt Van der Kooi. De eerstejaars overleggen met meerderejaars en die kunnen ondersteunend en coachend zijn. Hoe overleef je bijvoorbeeld je kleuterstage? Neem eens je saxofoon mee, ga op de tafel staan. “Hoe de mannen de kleuterstage ervaren, heeft echt te maken met hoe ze voorbereid worden.”

Laat ons onze gang gaan

Daarvoor heeft 100% Meesterproof een jaarlijks tourschema met tien activiteiten. Die begint met een tweedaagse gps-tocht, lopend naar Maastricht, slapen in een grot en onderweg de tijd om ervaringen uit te wisselen. Er zijn een filmavond, een kroegavond, een meestervoetbaltoernooi…

…ook leuk voor de meiden. “Ja, sommigen willen ook echt graag dit programma meedraaien. Maar dan vraag ik ze: willen jullie later werken op een school met ook mannelijke collega’s? Laat ons dan onze gang gaan.”

De balans terug

Van der Kooi legt geduldig nog een keer uit waarom het zo belangrijk is, mannen voor de klas. “We geloven echt dat de balans terug moet komen op de pabo en op de basisschool. Een vaderfiguur ontbreekt al op veel plekken in de samenleving, en op de basisschool zijn helemaal geen man- of vaderfiguren. Vrouwen kunnen net zo goed als mannen lesgeven. Maar wij zien dat mannen daadkrachtiger zijn, makkelijker in vergaderingen… het is gewoon goed als er mannen rondlopen. Het gebeurt geregeld dat de meester erbij geroepen wordt om een jongetje dat niet te handelen is even recht te zetten. Wie doet dat als de meester er niet is? Wat gebeurt er dan met zo’n jongetje?” 

De enige fulltimer

Maar ze hebben het moeilijk, de meesters. ’t Is hard werken. “Ja, dat is het voor vrouwen ook. Maar de meester is toch vaak de enige fulltimer. En waar gaat het op maandagochtend over in de lerarenkamer, over voetbal of vrouwendingen?” De stagiair peert ’m in de pauze nog wel eens naar het schoolplein om daar een balletje te trappen met de kinderen. “Maar eenmaal aan het werk, heb je toch echt je pauze nodig.” 

De mannen van 100% Meesterproof zetten door. In vijf jaar tijd gingen ze van zo’n 10, 20 mannen per leerjaar naar 30, 40. Als hun toekomstig collega’s nou een beetje rekening met hen houden, blijven ze hopelijk in het basisonderwijs. 

PO | HBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs