U bent hier

Hoe betaal je werkdrukverlaging? ‘Simpel: we maken keuzes’

“Er wordt veel naar Den-Haag gewezen en dan met name naar de euro’s”, vindt meerschools directeur Bart van der Ent. Op LinkedIn pleit hij voor meer zelfreflectie in het onderwijs. “Alleen geld lost het probleem niet op. Daar is lef voor nodig.”

Zijn publicatie op LinkedIn (Mijn worsteling met het thema werkdruk in het basisonderwijs) leverde honderden likes en tientallen positieve reacties op. Van der Ent is directeur van basisscholen De Ontdekking en St. Jozef in Didam en legt er uit hoe hij en zijn team in de afgelopen tien jaar de werkdruk hebben verlaagd. 
 

Thuis wordt er niet gewerkt

“Mijn leerkrachten ervaren beperkt werkdruk”, stelt Van der Ent. “Iedereen is in principe om half vijf weg. En nee, niet om ’s avonds thuis door te gaan.” 
 

Durf te kiezen

De directeur besloot zijn ervaringen te delen omdat hij vindt dat er vanuit het onderwijs vooral gewezen wordt naar Den Haag. Ja, extra geld is zeer welkom. Maar als het aankomt op het verlagen van de werkdruk, mag het onderwijs ook reflecteren op het eigen handelen. “Het geld is er, maar dan zul je bepaalde keuzes moeten maken.”
 
Zo nam hij bijvoorbeeld deze maatregelen:
  • De eventmanager. Een vaste kracht die voor 8 uur per week is aangetrokken om alle vieringen en feesten te organiseren. Zo hebben de leerkrachten die extra taken er niet bij in de drukste periodes van het jaar;
  • Een nieuw schooltijdenmodel. In zijn geval: het Hoorns model. Daarbij zijn de maandag, dinsdag en donderdag lange dagen en de woensdag en vrijdag kort. Dus: twee lange middagen de tijd om didactische arrangementen te schrijven.
  • Studiedagen voor professionalisering zijn afgeschaft. Professionaliseringstrajecten zijn vrijwel altijd individueel. Dus de studiedagen worden gebruikt om rapporten te schrijven, groepsplannen en overdrachtsrapporten te schrijven.
 

Toon lef

Schoolleiders moeten lef tonen. “Je moet uit een cultuur durven stappen. Zo werken wij met een groep minder. Daardoor zitten er geen 26 maar 29 kinderen in een klas. Met het geld dat overblijft kunnen we onder andere de eventmanager aannemen en dus de werkdruk verlichten.” 
 

Administratieve taken horen erbij

Opmerkelijk: in de administratieve taken is op zijn scholen nauwelijks geschrapt. “Bij de huisarts krijgt ook iedereen een dossier en worden zaken goed vastgelegd. Dat is nodig om het werk te kunnen doen. De administratieve lasten vallen wel mee, want het schrijven van groepsplannen en didactische arrangementen vormen de basis voor je werk.” 
 

Begin te dromen

Hoe te starten? Van der Ent is eerst met zijn team gaan ‘dromen’: Wat is onze onderwijskundige werkelijkheid over tien jaar? “En toen zijn we dat gaan creëren.” 
 

Ook zonder geld kun je iets doen

Even voor de duidelijkheid: de directeur wil wel heel graag extra geld. Om bijvoorbeeld het geïndividualiseerd leren verder te kunnen ontwikkelen, heeft hij meer onderbouwleerkrachten nodig. “In deze fase wordt er nog klassikaler gewerkt omdat hier de basis voor het verdere leren wordt gelegd. Een extra paar handen zou hierbij zeer welkom zijn en werkdrukverlagend werken.”
 
“Maar als dat geld er niet komt, betekent dat niet dat ik niets kan doen. We moeten af van de cultuur van ‘er kan niets meer bij’. Ik denk dat het ook anders kan.”
PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs