U bent hier

‘Goed advies, maar Onderwijsraad praat wat te negatief over kwaliteit schoolleiders’

Schoolleiders kunnen onvoldoende strategisch denken en handelen, krijgen onvoldoende gelegenheid om hun leiderschap verder te ontwikkelen en zouden verplicht een opleiding op masterniveau moeten volgen. De aanbevelingen die de Onderwijsraad vorige week deed, daar kan Anne Leijenaar zich in vinden. Maar de bestuurder wijst ook op de initiatieven die veel scholen al genomen hebben.

Leijenaar is rector-bestuurder van het Emelwerda College en voorzitter van het bestuur van de Fricolore Akademy. De Fricoloregroep is een coöperatie van 16 scholen in het noorden van het land. Samen bieden ze meerdere opleidingen aan, aan docenten, onderwijsondersteunend personeel en het management.

Een deel van de schoolleiders kan onvoldoende strategisch denken en handelen, schrijft de Onderwijsraad. Herkent u dat?“De managementstructuur in het onderwijs is veranderd. Daardoor hebben schoolleiders meer verantwoordelijkheid gekregen op strategisch niveau. Dat schrijft ook de Onderwijsraad. Binnen de Fricolore Akademy hebben we daar een antwoord op gevonden: we bieden de trainingen onderwijskundig leiderschap en persoonlijk leiderschap aan. Daarnaast stimuleren de bestuurders van de Fricolore scholen dat de schoolleiders een Master gaan doen. De Master Educational Leadership en opleidingen Schoolleider Basisbekwaam en Vakbekwaam zijn op een locatie in het noorden aangeboden aan de schoolleiders.”

De Onderwijsraad adviseert een schoolleidersregister waarbij registratie verplicht moet worden en een afgeronde schoolleidersopleiding op masterniveau een voorwaarde. Daar voelt u dus wel voor?“Van verplichte registratie vraag ik me af of dat nu een oplossing is. Maar op mijn eigen school is het inderdaad een voorwaarde voor nieuwe sollicitanten voor een functie in het managementteam dat ze een masteropleiding gevolgd hebben of bereid zijn te volgen. Een directeur en een afdelingsleiders zijn kort geleden gestart met de Master.”

Wat is de meerwaarde van zo’n masterdiploma?“Door de invoering van governance in het onderwijs zijn er bestuurders en raden van toezicht gekomen, daarnaast zijn de directies kleiner geworden. Dat vraagt om goede schoolleiders die strategisch kunnen meedenken met de bestuurder. Met een masteropleiding voor schoolleiders kunnen zij betere sparringpartners worden van hun bestuurder.”

Schoolleiders krijgen onvoldoende gelegenheid om hun leiderschap verder te ontwikkelen, schrijft de raad. Hoe zit dat bij jullie?“Onze mensen kunnen dus een opleiding via de Fricolore Akademy volgen. Verder halen we opleidingen hierheen, ze hoeven niet naar het midden van het land te reizen. En schoolleiders worden een dag per week vrijgesteld om de masteropleiding te kunnen volgen. Maar hun werk wordt niet overgenomen, nee. Dus het is intensief. Zelf heb ik er twee jaar lang heel wat weekenden en vakanties aan moeten werken.”

Je vraagt nogal wat van mensen.“Als je je strategisch handelen kunt vergroten, groei je in je rol. Zo’n opleiding werkt heel inspirerend. Maar inderdaad: als dit advies van de Onderwijsraad wordt overgenomen, zou de overheid ook de beurs beschikbaar moeten stellen die de Raad adviseert. Een schoolleidersbeurs die mogelijk maakt dat de dag die jij aan je opleiding besteedt, iemand het werk van je overneemt. Alleen dan neem je de situatie serieus.” Mooi advies dus, van de Onderwijsraad.“Nou, ja. Maar ik denk dat de Raad te negatief praat over de kwaliteit van schoolleiders. Er is veel kwaliteit op scholen. Bovendien heeft de beroepsgroep zelf ook al het initiatief genomen om opleidingen vorm te geven, kijk naar onze Fricolore Akademy. Wij ervaren het opleiden van schoolleiders ook als een regionale verantwoordelijkheid.”

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs