U bent hier

Gert Biesta en René Kneyber kritisch over advies #onderwijs2032

‘Gedateerd’, en ‘licht komisch’. Zowel hoogleraar pedagogiek Gert Biesta als leraar, columnist en Onderwijsraadlid René Kneyber lieten zich deze week in Trouw kritisch uit over het hoofdlijnenadvies van Onderwijs2032

“Bij eerste lezing lijkt het platform een brede en inclusieve kijk op onderwijs te hebben geformuleerd waarin, naast kennisoverdracht, aandacht is voor persoonlijke en sociale ontwikkeling”, schrijft Biesta in een opiniestuk. 

Geen persoonlijke ontwikkeling maar vorming

Het platform stelt persoonlijke ontwikkeling centraal. Maar Biesta stelt een alternatief voor: onderwijs als vormingsproject. “Daarbij gaat het niet om de vraag hoe we alle talenten van het kind tot bloei laten komen, maar om de lastigere vraag welke talenten goed leven en goed samenleven mogelijk maken.”

Criminaliteit is ook een talent, stelt Biesta. En dan is duidelijk dat het in het onderwijs juist gaat om het kritisch bevragen van talenten. Onderwijs gaat om het “vormen van wat zich ontwikkelt”, aldus de hoogleraar.

Nuttig of waardevol

Kneyber doet daar in zijn column van gisteren nog een schepje bovenop. Het advies doet hem licht komisch aan “omdat er druk wordt gezocht om alles van nut te voorzien”. “Beweging en sport zijn niet waardevol genoeg van zichzelf maar moeten leiden tot betere groeps- en persoonsvorming. Historische kennis? Niet nuttig voor de toekomst, dus het kan geschrapt.”

Terwijl wat waardevol is, geen doel heeft anders dan zichzelf. Netjes werken, concentreren, goed luisteren… “Ik weet niet of het nuttig is voor later, maar waardevol is het zeker, en dat is genoeg.

Kneyber mist in het advies balans en doordenking. 

Biesta op onze ALV

Wilt u met Biesta in gesprek over zijn visie op onderwijs en wat die betekent voor de dagelijkse onderwijspraktijk? Kom naar onze ALV op 13 november 

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs