U bent hier

Gelijke-kansen-estafette - Het IJsselcollege heeft álle leerwegen onder één dak

Ieder kan van ieder leren. Dat is het motto van het IJsselcollege in Capelle a/d IJssel. Sinds een jaar zitten de leerlingen uit alle leerwegen samen onder hetzelfde dak. “Wij maken niet van elke vmbo-leerling een havist. Maar als het érgens kan, is dat bij ons.”

De Inspectie constateert dat de sociaaleconomische segregatie in Nederland toeneemt en ziet ook dat deze vorm van segregatie in het christelijk en katholieke onderwijs relatief minder sterk aanwezig is. Verus houdt een gelijke-kansen-estafette: we delen voorbeelden van scholen die erin slagen de segregatie te verkleinen en kwaliteit te verbeteren.

Rector Bram van Welie heeft gemengde gevoelens bij de conclusie van de inspectie. Dat er werk aan de winkel is, vindt hij een terechte conclusie. En de grootste kansen liggen wat hem betreft op het gebied van motivatie en kansengelijkheid. 

Dit is jouw niveau

Voor wat betreft die kansengelijkheid, noemt de rector van het IJsselcollege ons onderwijssysteem “nogal bijzonder”. “Dat je op zo’n jonge leeftijd al gaat opsplitsen, daar kun je natuurlijk je vraagtekens bij zetten. Ja, je kunt kinderen vervolgens op maat bedienen. Maar ik vind het bizar dat we tegen een kind van 12 zeggen: dit is jouw niveau. Dat doet wat met leerlingen. Ik denk dat ons onderwijssysteem zo ook bijdraagt aan het gebrek aan motivatie.”

Sinds een jaar zitten alle leerwegen van het IJsselcollege, van vmbo-b tot vwo, onder één dak in een nieuw gebouw. “Mensen denken vervolgens dat wij extreem vernieuwend zijn, maar dat is niet zo. Onze leerlingen krijgen grotendeels klassikaal les binnen hun eigen leerroute en daarbinnen wordt natuurlijk gepersonaliseerd.” 

Gemengde brugklassen en dakpanklassen

Maar het IJsselcollege onderscheidt zich hierin dat er waar mogelijk heel gemakkelijk gemengde brugklassen en tweedejaars dakpanklassen gevormd kunnen worden. “Als blijkt dat een leerling naar een andere leerweg kan of moet, is dat gemakkelijk.” De boodschap is: volg de leerweg die bij jou past. “Of je nou een vmbo- of vwo-leerling bent, je doet ertoe en bent keihard nodig.”

Wil je leren lassen?

De leerlingen worden intussen wel gemengd. Aan de mastermodules voor de onderbouw bijvoorbeeld (elke week twee uur) nemen leerlingen van vmbo-basis tot en met vwo deel. “Allemaal op hun eigen niveau, maar binnenkort gaan we ook mastermodules voor havo en vwo aanbieden op de vmbo-afdeling. Want waarom zouden die leerlingen niet willen leren lassen? Ook stellen we een team samen om deel te nemen aan de solarboatchallenge van volgend jaar: daarvoor werven we leerlingen uit alle afdelingen.” Ook werkt het IJsselcollege nu samen met de Rotterdam School of Management aan een zogeheten goal setting program: een vragenlijst die jongeren helpt hun doelen te benoemen. “Het is een psychologische interventie: uit onderzoek blijkt dat als je weet wat je drijfveren zijn en hoe je je toekomst ziet, de uitvalcijfers sterk teruglopen, met name bij jongens met een migratieachtergrond.” Van Welie hoopt op deze manier leerlingen doelgerichter te laten toewerken naar het examen. 

Ouders kiezen categorale scholen

Het IJsselcollege wil vooral bewerkstelligen dat alle leerlingen zien dat iedereen waarde toevoegt. Daarbij loopt hij wel aan tegen het imagoprobleem van het vmbo. “En de moeilijkste groep om van ons concept te overtuigen zijn de hogeropgeleide ouders.” Kinderen in Capelle aan den IJssel hebben immers de keuze uit vrijwel alle Rotterdamse scholen. “En met name op havo-vwo-niveau hebben we veel concurrentie. Dan zie je dat ouders toch voor categorale havo- of vwo-scholen kiezen.”

Tijd om zich te bewijzen

De nationale discussie over hoger- en lageropgeleiden werkt in ons voordeel”, vervolgt Van Welie, “want we zitten op een spannend punt: de school moet zich bewijzen en hopen dat we genoeg vwo-leerlingen aantrekken. Maar over een paar jaar kan ook blijken dat we de tijdgeest te ver vooruit zijn en dat dit niet werkt.”

Het IJsselcollege heeft tijd nodig om ouders ervan te overtuigen dat het werkt: alles onder één dak. “Krijgen we de kans om het door te zetten?”, vraagt Van Welie zich hardop af. “Het zou mooi zijn als de overheid zegt: we vinden het zo’n belangrijk project, we geven deze school wat meer vlees op de botten. Zodat we ook een klein vwo kunnen openhouden.”

Jouw school in deze serie? Neem contact op met Hester van de Kaa!

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs