U bent hier

Excellente School waar kinderen tot leren komen omdat ze zich gezien weten

Groot feest op 49 scholen die maandag het predicaat Excellente School kregen uitgereikt. Daaronder CNS De Triangel in Lunteren. Die kreeg het predicaat om een bijzondere reden: aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij belden met de schoolleiding, tevens dagelijks bestuur Klazien van der Vlist en Elsemarie van Asselt.

Allereerst: gefeliciteerd! Waarom besloten jullie mee te dingen naar het predicaat?
“Als directie vinden we het een waardering voor ons team dat met passie en enthousiasme werkt. We hebben het vooraf ook met hen besproken: Zullen we het aanvragen en waarop dan? Onze medewerkers vonden dat we moesten gaan voor een profiel dat echt bij De Triangel past: sociaal-emotionele ontwikkeling.”

Lastig meetbaar onderwerp.
“Dat vond de jury ook. Die noemde onze keuze weloverwogen maar benoemde dat we het onszelf moeilijk hebben gemaakt. Wij vonden het ontzettend mooi om juist dit onderdeel te kiezen. En we hoopten op een verslag waarin het vooral ging over het mens, het kind dat we willen zien. Je kunt eruit halen wat erin zit, als kinderen zich eerst veilig voelen.”

Bij ‘eruit halen wat erin zit’ denk ik al snel aan cijfers. De jury beaamt dat jullie ‘eruit halen wat erin zit’ en dat “de inhoud van het profiel geen dempende werking heeft op de cognitieve resultaten”. Opmerkelijke zin.
“We geloven dat je pas tot leren kunt komen wanneer je je veilig voelt, je je gekend weet, je gezien voelt. Onze school heeft goede resultaten. Dat is ook één van de voorwaarden voor het predicaat.”

Er klonk de afgelopen jaren ook veel kritiek op het predicaat: is het aan de inspectie om te bepalen wat excellentie is? Hoe zien jullie dat?

Sinds 2015 worden de predicaten uitgereikt door de Inspectie. De bezoeken van zowel onze inspecteur als de jury hebben we als heel prettig ervaren. Er is echt interactie en er wordt gesproken over veel meer dan alleen de cijfers. Sterker: de jury was onder de indruk door de manier waarop we hier op school kinderen begeleiden.” 

Critici waarschuwen voor de concurrentie waartoe predicaten kunnen leiden. Hoe zien jullie dat? 
“Alle kinderen in Nederland verdienen goed onderwijs!  De inspectie heeft in de afgelopen jaren grote verschillen tussen scholen geconstateerd. Dit zou ons inziens niet moeten. Het zou niet moeten uitmaken wat betreft kwaliteit van onderwijs welke school ouders voor hun kind kiezen.”

Hoe past dit excellentieprofiel bij jullie visie?
“De Triangel bestaat nu zo’n 25 jaar. De naam staat voor de driehoek school, gezin, kerk waarin het kind in het midden staat. Bij ons jubileum hebben we daarvan een nieuw schilderij laten maken, met daaronder de tekst: “Je bent zo kostbaar in mijn ogen, ik hou zo veel van jou”. Zo kijken naar onze kinderen hoort bij deze visie.”

Jullie deden vorig jaar ook mee aan de Week van de Hoop. Speelt hoop een rol in wat jullie onderwijs excellent maakt?
“Dit past helemaal bij onze visie: omkijken naar elkaar en met elkaar de wereld een stukje mooier maken! Denk aan: complimenten geven aan elkaar, talenten benoemen, kerstkaarten rondbrengen bij bejaarden, geld inzamelen voor kinderen op scholen rondom Tsjernobyl, meubilair naar Sint Maarten enzovoorts.”

Hoe komt je tot de zorgstructuur zoals jullie die hier hebben?
“Daarvoor is allereerst een bepaalde mindset nodig: we hebben hier een team van mensen die keihard voor kinderen werkt. En we willen ook investeren in onze mensen: ons geld moet niet op de bank staan, maar geïnvesteerd worden in de kinderen en het onderwijs. Daarom mogen onze mensen bijleren waar zíj willen. Als je een opleiding volgt die past bij jouw talent, voelt dat niet als extra werk, maar als iets wat uit jouzelf komt. En we zetten mensen daarvoor ook bewust in het zonnetje.
Nu hebben we een collega die gespecialiseerd is in dyslexie, hoogbegaafdheid, een taal- en rekencoördinator, faalangsttrainer, cultuurcoördinator enzovoorts. Iedere collega heeft een eigen specialisme en draagt die met verve uit. Wij weten van elkaar wat voor kwaliteiten we hebben.” 

Het predicaat Excellente School werd oorspronkelijk in het leven geroepen om de onderwijskwaliteit in Nederland te verbeteren door kwaliteit zichtbaar te maken en over te dragen. Hoe gaan jullie daaraan bijdragen?
“Eén van ons werkt mee aan de vormgeving van een nieuwe opleiding tot pedagogisch educatief medewerker om de leraren van de toekomst te begeleiden. En er hebben zich al scholen gemeld die langs willen komen. Ze zijn natuurlijk van harte welkom.”
 
Verus feliciteert al haar leden die deze week het predicaat Excellente School kregen! Hier vindt u een overzicht van de Excellente Scholen 2017

Het juryrapport van CNS De Triangel vindt u hier

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs