U bent hier

Eerste digitale community – over doorgaande leer- en ontwikkelingslijnen- gestart

Verus verbindt onderwijsprofessionals, bestuurders en ouders met elkaar. We bieden de gelegenheid voor ontmoeting, het delen van kennis en het uitwisselen van ervaringen. De ambitie is om deze verbinding verder te ontwikkelen. Om, voortbouwend op de vele relaties die al zijn gelegd, te komen tot meer en relevanter ledencontact in een snel veranderende digitale wereld. Om elkaar nog beter, nog sneller – over de grenzen van de eigen stad of regio- weten te vinden. Om van elkaar te leren, elkaar te versterken en zo de vereniging van de toekomst te zijn voor onze leden.

Stip op de horizon

“Er zijn zoveel mooie voorbeelden van organisaties die werken aan doorgaande leerlijnen, maar ik denk dat we daar te weinig over weten.” Verus nodigde leden uit om een digitale community Doorgaande Leerlijn te vormen. Onder andere Marjolein Wenting en Richard Versteeg stapten in. “Samen kunnen we de grenzen opzoeken.”
 
Als directeur van onder meer een IKC werkt Wenting bij SPO De Liemers al aan een doorgaande leerlijn van 2 tot 13 jaar. “Maar het allerliefste trek ik die door naar het voortgezet onderwijs. En daar wil ik het graag met anderen over hebben: wat zien we als een doorgaande leerlijn, wat is de stip op de horizon, wat is er nodig? Het gesprek daarover voeren we binnen de community.”
 
Ook schoolleider Richard Versteeg van het Willem de Zwijger College in Bussum stapte in. “Getriggerd door discussie over 10-14-scholen. Ik zie dat we in de laatste groepen van het basisonderwijs en de klassen 1&2 heel veel dingen dubbel doen of zelfs wat is opgebouwd, weer afbreken.” Versteeg wil dat er beter gecommuniceerd wordt, bij elkaar gekeken zelfs, om een doorgaande leerlijn te creëren.

Sneller en simpeler

Je weet hoe het gaat: iedereen is druk met zijn eigen school. Daarom gelooft Versteeg in een community van onderwijsprofessionals, schoolleiders en bestuurders  die elkaar (ook) digitaal ontmoeten op dit onderwerp. “Waar kennisuitwisseling plaatsvindt, we mooie voorbeelden samen onderzoeken en we met elkaar behapbare projecten starten waar we direct wat aan hebben. Online kunnen we sneller, simpeler samenwerken en kunnen initiatieven ook een olievlekwerking krijgen.”

Grensoverschreidend samenwerken

De groep is nu twee keer samengekomen. Voor de vakantie is er een derde bijeenkomst waarin afgesproken wordt hoe de digitale community eruit gaat zien. Wat je daar sowieso terugvindt: good practices en gesprekken over de doorgaande leerlijn. “Voor mensen die het lef hebben hun vragen neer te leggen”, zegt Versteeg, “zodat we samen de grenzen kunnen opzoeken.”

Wat heeft een kind nodig?

Uiteindelijk, zo benadrukken zowel Versteeg als Wenting, staat in het gesprek over de doorgaande leerlijn het kind centraal. “Dat zou inderdaad een loze leus kunnen zijn”, weet Wenting, maar juist in een community kun je elkaar hier scherp op houden. “We willen ons constant afvragen: Wat heeft een kind nodig om zich verder te kunnen ontwikkelen?”

Geïnteresseerd?

Ben of ken je iemand die erg gepassioneerd spreekt over (het gebrek aan) een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn van 0 t/m 20 jaar? Of juist over zijn of haar interesse in een Tienercollege? Binnen Verus werken we aan het verbinden van mensen op dit thema. De eerste twee bijeenkomsten hebben plaatsgevonden en worden opgevolgd door andere. Maar we willen niet alleen fysieke bijeenkomsten organiseren, de bedoeling is juist om elkaar ook digitaal met elkaar te verbinden. Over de eigen regio heen. Dus de directeur in het PO uit Zevenaar, met de bestuurder uit Terneuzen. De schoolleider VO uit Bussum met de schoolleider PO uit Hoogeveen.

Een korte typering van geïnteresseerden: 

  • Allemaal mensen die ofwel kennis en ervaring hebben opgedaan met het thema, of hiernaar op zoek zijn. 
  • Vooral mensen die zich afvragen: waarom gaan de dingen zoals ze gaan? En kan het ook anders? 
  • Welke voorbeelden zijn er al, die laten zien dat het echt anders kan? 
  • Zonder nu direct te willen gaan voor een snelle pasklare oplossing. 
  • Omdat ze weten dat die niet bestaat; anders was die al lang bekend. 
  • Het zijn mensen die elkaar willen leren kennen. 
  • En daarmee een bijdrage willen leveren aan een beweging van Hoop. 
 
Neem voor meer informatie contact op met adviseur Dimitri van Hekken.
PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs