U bent hier

Een conflict op school? Geen probleem

Conflict op zich is geen probleem. Sterker: Het hoort erbij. Wat wél een probleem is, is onze angst voor conflict en het gedrag dat daaruit voortkomt. Hoe ga je als schoolleider, leraar en ouder om met situaties waarin het schuurt? Lees hier welke fases een conflict kent, want hoe vroeger je herkent wat er aan de hand is, hoe sneller je kan ingrijpen. En leer in de workshop Als de relatie beschadigd is, wat jij kunt doen.

Tekst: Hade Wouters

Conflict kent fases. Hoe vroeger je herkent wat er aan de hand is, hoe sneller je kan ingrijpen. Herken jij deze acht fases?

  1. Niet zeggen wat er gezegd moet worden
    Er is iets aan de hand, maar het is makkelijker het onderwerp te vermijden. Het aangaan is immers eng, vervelend of ongemakkelijk. Misschien waait het ook wel over, koelt het zonder blazen. Er worden allerlei strategieën ontwikkeld om om de hete brij heen te draaien.
  2. Er worden dubbele boodschappen geuit
    Er is iets aan de hand en dat wordt niet uitgesproken. Dus zoekt het onderliggende gevoel een weg om toch naar buiten te komen. Een dubbele boodschap is een boodschap waarbij je het ene doet en het andere zegt. ‘Dit zullen we later in een bespreking oppakken’ betekent eigenlijk: ‘we gaan het er nu niet over hebben en hopelijk vergeet iedereen het dan’. Of: ‘Wat een interessant project’ komt met een geeuw en een blik op de klok.
  3. Een hoofd vol
    Niet heel mindfull, deze fase. In deze fase is de aanwezigheid van andere niet meer vereist voor het conflict. In je hoofd foeter je tegen die ene collega, tegen die eeuwig-kritische ouders, tegen die leerkracht die je kind niet begrijpt, … Je betrapt jezelf steeds vaker op tirades… In je eigen hoofd.
  4. Roddelen
    Vaak ontstaan conflicten tussen individuen, maar lopen dan ‘lichtjes’ uit de hand en worden conflicten tussen groepen. En elk van deze groepen investeert natuurlijk in het met elkaar uitgebreid over de materie spreken. De ouders die voor Roetveegpiet zijn versus de leerkrachten die voor Zwarte Piet zijn bijvoorbeeld. Of: de ouders die kritiek hebben op juf Sabine versus de collega’s die haar steunen.
  5. Gestokte en afgebroken communicatie
    De communicatie wordt steeds indirecter en formeler. Er komen berichten in de nieuwsbrief, zogezegd ‘algemene mails’ van de ouderraad, groepsmails, …
  6. Verlies van inhoud
    Het conflict komt op een punt dat niemand nog écht weet waar het ook alweer om ging.
  7. Ismes
    Er ontstaat een conflict tussen de vrouwen en de mannen. Tussen de ouders met een migratieachtergrond en de ouders met een Nederlandse achtergrond. Tussen de oudere en de jongere generaties. Dit is de fase van de ismes, zoals racisme. Hier vallen uitspraken op te tekenen als ‘die mannen toch altijd’ of ‘die millennials hebben geen idee’.
  8. Oorlog - scheiding
    Het conflict is zo buitenproportioneel geworden dat een kind van school gehaald of zelfs gestuurd wordt. Dat een collega ziek thuis komt te zitten. Dat de directeur een andere baan zoekt. Niets meer aan te doen.

Wil jij graag onderzoeken hoe je (beter) kan omgaan met conflict? Kom dan naar de workshop Als de relatie beschadigd is, een initiatief van Samen zijn wij school van CPS, Verus en Driestar Educatief. Hade Wouters van The Tiny Office begeleidt mensen en organisaties om conflicten vruchtbaar te maken. Zij verzorgt deze workshop, op 18 maart in Gouda. Hierin leer je de verschillende fases van een conflict herkennen, maar bovendien hoe jij je daartoe verhoudt en wat alternatieve manieren van handelen zijn zodat situaties niet hoeven escaleren.

 

 

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs