U bent hier

Docent hekelt stigmatisering Marokkanen

Eens pikken Marokkaanse jongeren de stigmatisering door politiek en media niet meer, waarschuwt Marianne van der Horst, docent klassieke talen en coördinator vwo aan het Hervormd Lyceum West in Amsterdam-Slotervaart. "Daarom, media en politiek, stop met stigmatiseren!" luidt haar oproep "namens alle bezorgde docenten in Nederland" in een opinieartikel in de Volkskrant.

Eens pikken Marokkaanse jongeren de stigmatisering door politiek en media niet meer, waarschuwt Marianne van der Horst, docent klassieke talen en coördinator vwo aan het Hervormd Lyceum West in Amsterdam-Slotervaart. "Daarom, media en politiek, stop met stigmatiseren!" luidt haar oproep "namens alle bezorgde docenten in Nederland" in een opinieartikel in de Volkskrant.

"Steeds weer verbaas ik me erover hoe 'Marokkaanse leerlingen' niet als individu worden gezien, maar als representant van de gehele Marokkaanse gemeenschap", schrijft Van der Horst. "Hoe zij  aangesproken worden op de actie van een Mohammed B. of het gedrag van een willekeurige tasjesdief (ik word als voetbalfan toch ook niet aangesproken op het schandalige gedrag van Nederlandse hooligans?)."

Haar school, met veel leerlingen van Marokkaanse origine, is volgens haar een plek "waar leerlingen en docenten, allochtoon en autochtoon, samen knokken voor het zo fel begeerde diploma, een school dus waar docenten trots zijn op de leerlingen, hún leerlingen". De stigmatisering van Marokkanen maakt het voor docenten echter moeilijker om een brugfunctie tussen allochtone leerlingen en "het blanke deel van de samenleving" te vervullen, waarschuwt Van der Horst. "Haast onmerkbaar worden docenten door de leerlingen geïdentificeerd met de blanke politiek die hen veroordeelt en criminaliseert."

>>Eens pikken ze het niet meer (Volkskrant, 14 oktober 2008)

VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs