U bent hier

Debat onderwijsbegroting gaat nauwelijks over goed onderwijs

Gisteren en vandaag spreekt de Tweede Kamer over de Onderwijsbegroting. Gisteren was de Tweede Kamer aan zet, vandaag de ministers. Bijdragen op dag één stonden uiteraard voornamelijk in het teken van De Staking. Meest gebruikte woorden waren structureel (138 keer) en incidenteel (47 keer). En het ging opvallend weinig over goed onderwijs.

Haga

Na alle ophef over het Haga Lyceum viel het woord Haga slechts één keer. Uiteraard bij de woordvoerder van de PVV. En sowieso was de vrijheid van onderwijs voor slechts enkele partijen onderwerp van gesprek. 16 keer viel het woord vrijheid, met name op de flanken, bij CU, PVV, DENK en SGP.

Curriculum

Ook de curriculumdiscussie kwam nauwelijks aan bod, 7 keer viel het woord curriculum. Terwijl, als je het hebt over goed onderwijs (een term die slechts 3 keer viel), het voor de hand zou liggen dat ook de recente eindvoorstellen van Curriculum.nu besproken worden.

Voltijdbonus

In de aanloop naar het debat vroeg de Kamer de ministers welke redenen er zijn voor het vele parttime werken in het onderwijs. Die vraag kreeg gisteren een vervolg met het voorstel voor de Voltijdbonus. Medewerkers in het onderwijs zouden extra beloond moeten worden wanneer zij bereid zijn fulltime te werken. Een voorstel van PVV en FvD.

Waartoe?

Logisch dat in het debat over de onderwijsbegroting de centen centraal staan. Maar dit jaar kenmerkte het debat zich als een gesprek over bekostiging van docenten en ging het heel weinig over hoe investeringen kunnen leiden tot goed onderwijs.

Lees ook

Hoeveel leraren hebben stressklachten? En 5 andere opvallende vragen over de onderwijsbegroting

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs