U bent hier

De onderwijsopbrengsten in cijfers. ‘Dat is zo smál’

Het dieptepunt bereikte Erik Abbink voor zijn gevoel toen een gesprek met de inspecteur uitmondde in een discussie over van welke kinderen de eindtoetscijfers zouden meetellen voor de resultaten van de school. “Dat is zó smal”, vindt de bestuurder. “Er is ook een kwaliteit van onderwijs voorbíj de cijfers.” En dát gaan zijn scholen zichtbaar maken. Het is een zoektocht.

Denken in opbrengstgericht werken, procedures en plannen. Het is wat Abbink betreft ‘prima’. Maar hij wil meer dan alleen deze opbrengsten in beeld brengen. En dus startte hij met de directeuren van Stichting Confessioneel Primair Onderwijs Waterland (15 basisscholen) een zoektocht om naast de harde cijfers ook de ‘softe’, pedagogische kwaliteit van hun onderwijs zichtbaar te maken.

Een ‘tweede taal’

“Ik wil de inspectie niet afvallen”, benadrukt Abbink, “maar deze kwaliteit van onderwijs is de afgelopen jaren onderbelicht gebleven. En ik weet dat de inspectie zelf ook zoekt naar manieren om een betere, bredere verantwoording te geven. Naar een andere taal. De tweede taal van: wat is naast de opbrengsten de bedoeling van onderwijs?”

Karakter, praktijk, gedrag

De bestuurder werd hiervoor geïnspireerd door de masterclassserie Besturen en toezicht houden vanuit waarden. “Daarin stelde Chris Hermans de vraag wat het karakter van een school is en wat voor praktijkverhalen daarbij horen. Als we dat met elkaar scherp hebben, kunnen we dat in ons gedrag laten zien en verantwoorden naar onszelf en de stakeholders, inspectie en raad van toezicht.”

Abbink begon zijn idee te bespreken met zijn raad van toezicht en werkte begin dit schooljaar met zijn directeuren aan een manier om deze verantwoording op te nemen in het nieuwe schoolplan 2019-2023. “Mensen waren heel enthousiast om te onderzoeken wat het karakter van hun school is en waar je dat terugziet.”

Containertaal

Maar het is niet alleen maar een jubelverhaal: het karakter van je school zichtbaar, voelbaar en hoorbaar maken, is een zoektocht. “Het lastigste is misschien nog wel dat je heel snel in een soort containertaal zit. Woorden die je op de website van bijna elke school ziet terugkomen: We zetten het kind centraal, zoiets. Maar wat zíe ik daarvan? Wat gebéurt er dan op jouw school? Die tweede taal, daar zijn we naar op zoek. Waarin je uitlegt dat als uw kind hier op school komt, de leerkracht ziet en weet wat uw kind nodig heeft en wat uw kind interesseert, Dat dat een plek in de les krijgt.”

“Als ik directeuren een verhaal hoor vertellen en ik zie dat verhaal in de school gebeuren, dan heb je ook voor je stakeholders een waar verhaal.”

Verhalen verzamelen

Het is allemaal nog heel vers, benadrukt Abbink. En sommige directeuren staan te springen terwijl anderen nog terughoudend zijn. De komende tijd gaan ze op zoek naar praktijken die verbeelden wat er op de scholen gebeurt. Als je verhalen verzamelt over wat wij goed geïnspireerd onderwijs vinden, breng je de sfeer die er heerst op scholen, waar ouders vaak de keuze voor een school op baseren, onder woorden. Op deze manier krijgt de tekst in een schoolplan over sociaal-emotionele ontwikkeling een gezicht en waarde.”

Abbink neemt deel aan de Kennisalliantie PO waarin bestuurders en directeuren ideeën en ervaringen rond geïnspireerd goed onderwijs delen. Meedoen of meer weten? U bent van harte welkom. Neem contact op met Mark Buck, mbuck@verus.nl

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs