U bent hier

De kracht van crisis: ‘Dit moet niet stoppen als de crisis voorbij is’

Ze balen en er zijn zorgen, nu de schooldeuren gesloten blijven. Maar wat blijkt er ook veel mogelijk. Verus belde met een docent die juist nu een challenge maakt van de maatschappelijke stage en een organisatie die al heel lang een eigen tv-programma wilde en dat nu binnen een week op poten zette.

Hij was voor het eerst gebombardeerd tot coördinator maatschappelijke stage en docent Bart Verschoor ging er vol voor. Hij vroeg waar zijn leerlingen (locatie Revius van het Wartburg College Rotterdam is een kleine school, Verschoor geeft álle leerlingen maatschappijleer) zin in hadden, benaderde organisaties in de buurt en knutselde een mooi boekje met alle mogelijkheden in elkaar. “Ik presenteerde trots het boekje. Twee weken later ging alles op slot.”

My Life, Your Joy

Al het werk voor niks gedaan. “Ik baalde natuurlijk. Maar toen dacht ik: hoe kan ik hier iets anders van maken?” Verplichten kan hij zijn leerlingen niet, uitdagen wel. Om iets voor een ander te doen. “Vanuit christelijk oogpunt, dat mag er ook in doorklinken. Vanuit naastenliefde.” Zo bedacht hij My Life, Your Joy. “Vanuit jouw leven mag je iets voor een ander doen. En leerlingen kunnen filmpjes daarvan met mij en elkaar delen.”

50 kaartjes schrijven

De docent was ook slim genoeg om aan de voorkant al ‘influencers’ te regelen: Van iedere klas vroeg hij één leerling het voortouw te nemen. “De challenges variëren van 50 kaarten schrijven tot een cake bakken voor je opa of boodschappen doen voor ouderen. Collega’s beginnen nu ook mee te doen. Het zijn kleine dingetjes, maar dat vind ik juist zo mooi. Ik heb het losgelaten en intussen heb ik ruim 30 filmpjes binnen.”

Elke ochtend live tv

Aan de andere kant van het land, in Meppel, had Herman Langhorst al langer het idee om zijn scholen eigen televisieprogramma’s te laten maken. Inspiratie deed de bestuurder van Stichting KindPunt (met zes kindcentra) op tijdens een studiereis naar Orlando waar bijna elke school een eigen studio had. Bij thuiskomst schafte hij een mobiele tv-studio aan, die kan op alle scholen gebruikt worden. 
Het kwam nog niet zo van de grond.

Maar toen werd het zondagavond 15 maart en bleek dat de schooldeuren dicht bleven. Bij KindPunt wilden ze ouders en kinderen ritme en structuur blijven geven aan de dag. De oplossing: elke ochtend 9 uur starten ze centraal met een televisieuitzending: Kindpunt.tv.

Langhorst: “Iedere ochtend staan er 300 laptops op ons afgestemd. Achter elk scherm zitten meerdere kinderen dus we bereiken hiermee een heel groot deel van onze leerlingen.”

Wat een creativiteit

Er waren al mensen in de organisatie die de techniek in de vingers hadden, dat is wel van belang. “Maar daarnaast melden heel veel leerkrachten zich nu met fantastische ideeën. Wat een creativiteit!”, zegt Langhorst. “We kunnen echt nog wéken een programma vullen met hun uitleggen, challenges, dagopeningen enzovoorts. Op dit moment werken we aan een paasviering die op Goede Vrijdag online gaat. Kinderen sturen zelf ook filmpjes in, over een huisdier, iets wat ze gedaan hebben… die laten we zien. Én tijdens het programma kunnen ze life whatsappen.”

“Het gaat gewoon vanzelf”, merkt Langhorst. “En in een enquête, waarin we hier niet eens naar vroegen, gaven ouders ook aan het programma zo te waarderen. Dit moet niet stoppen als de crisis voorbij is.” 

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs