U bent hier

CU en D66: Geen oplossing voor WWZ via onderwijscao, dan Asscher opnieuw aan zet

Als de sociale partners er voor 1 mei via de cao geen oplossing voor vinden, moet Asscher de problemen die de ketenbepaling veroorzaakt voor invalkrachten in het onderwijs, via de wet oplossen. Een motie daarvoor werd vanmiddag ingediend door CU en D66 in de Tweede Kamer, maar op verzoek van Asscher nog even aangehouden. Verus belde CU-Kamerlid Carola Schouten.

Schouten diende de motie in samen met D66’er Steven Van Weyenberg. “The unusual suspects, zullen we maar zeggen.”

Heel ongewenste effecten

Want invalleerkrachten worden de dupe van deze nieuwe wet, zegt Schouten. Het doel van de WWZ (mensen vanuit opeenvolgende flexcontracten naar een vast contract krijgen) vindt ze prima. “Maar je moet ook kijken in welke sectoren dat tot heel ongewenste effecten leidt.”

Veel ‘vaste’ invalleerkrachten zitten helemaal niet te wachten op een vast contract, weet het Kamerlid. En de leerlingen zijn de klos. “Elke keer nieuwe gezichten voor de klas, daar is niemand bij gebaat.”

Motie als stok achter de deur

Schouten ziet het liefst dat de sociale partners het probleem van de ketenbepaling voor het onderwijs oplossen. “Als zij op cao-niveau een oplossing kunnen vinden, is dat prima. Den Haag hoeft niet alles met regels en wetten op te lossen.” Maar ze wil een ‘stok achter de deur’.

En die kwam er in de vorm van een vanmiddag ingediende motie. Die verzoekt de regering om, als de sociale partners voor 1 mei 2016 niet met een oplossing komen voor de problemen met invalkrachten in het onderwijs, in overleg met de onderwijssector tot een oplossing te komen, zonodig via wet- en regelgeving.

Asscher

Minister Asscher vroeg Carola Schouten de motie nog even aan te houden om te bezien of er vóór 1 mei al een oplossing komt via de sociale partners. Schouten toonde daar begrip voor, en hield de motie aan. Mocht er geen zicht komen op die oplossing, brengen Schouten en Van Weyenberg de motie alsnog in stemming.

Zonder het gehele onderwijs uit

De nadelige gevolgen van de WWZ gaat vanaf 1 juli gelden voor het bijzonder onderwijs. Er ontstaat dus ongelijkheid tussen openbaar en bijzonder onderwijs. Verus wil een uitzondering voor het gehele onderwijs in de wet.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs