U bent hier

Christelijk onderwijs na 500 jaar Reformatie: verwachtingen en praktijk

Wat heeft Luther te maken met het christelijk onderwijs van nu? Op de Verus-bijeenkomst Naar de bron op 11 oktober gaat de bekende Duitse pedagoog Annette Scheunpflug op die vraag in. Er wordt volgens haar nog steeds veel verwacht van christelijke scholen. In haar bijdrage zal ze die verwachtingen afzetten tegen de praktijk van christelijk onderwijs in geseculariseerde samenlevingen. Wees erbij!

“Het christelijke mensbeeld en een protestantse kijk op onderwijs scheppen verwachtingen”, zegt Scheunpflug, hoogleraar algemene pedagogiek aan de Universiteit van Bamberg. Aan de hand van empirische gegevens zal ze laten zien hoe christelijke scholen in geseculariseerde samenlevingen met die verwachtingen omgaan.

Uitmuntend onderwijs

Uiteraard komen op 11 oktober ook de bronnen van katholiek onderwijs aan bod, aan de hand van Ignatius. Hij stond aan de wieg van de onderwijstraditie van de jezuïeten, en daarin speelt het begrip ‘uitmuntendheid’ een belangrijke rol. “Tot vreugde van de één, tot ergernis van de ander”, zegt de Vlaamse jezuïet Nikolaas Sintobin, gespecialiseerd in jezuïtische spiritualiteit en pedagogiek. “Het was een tijd lang taboe, maar is nu terug van weg geweest. In mijn bijdrage ga ik op zoek naar de kern van deze ignatiaanse intuïtie.”

Manifest

Scheunflug was ook één van de drijvende krachten achter het internationale protestantse scholenproject schools500reformation. Dat is overgegaan in het wereldwijde protestantse pedagogische netwerk GPEN.
In het kader van GPEN is een internationaal manifest verschenen met een visie voor protestants-christelijk onderwijs wereldwijd. Op 11 oktober presenteren we de Nederlandse vertaling daarvan.

Meld je hier aan voor deze bijzondere bijeenkomst!

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs