U bent hier

CHE start lectoraat Docent en Talent

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) start een lectoraat dat zich richt op onderzoek naar talentontwikkeling van leraren. Als lector is aangesteld Jacquelien Bulterman-Bos, zij gaat op 1 januari 2010 aan de slag voor een periode van vier jaar. De nieuwe lector studeerde pedagogiek en promoveerde in 2004 aan de Vrije Universiteit op het onderwerp diversiteit in de klas.

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) start een lectoraat dat zich richt op onderzoek naar talentontwikkeling van leraren. Als lector is aangesteld Jacquelien Bulterman-Bos, zij gaat op 1 januari 2010 aan de slag voor een periode van vier jaar. De nieuwe lector studeerde pedagogiek en promoveerde in 2004 aan de Vrije Universiteit op het onderwerp diversiteit in de klas.

De centrale onderzoeksvraag van het lectoraat is: Op welke wijze kan de verscheidenheid van docententeams effectief benut worden voor een goed onderwijsklimaat en goede leerresultaten?

"Talentontwikkeling in teams is in veel basisscholen nog geen onderdeel van het personeelsbeleid, terwijl veel leraren wel behoefte hebben om zich te ontwikkelen. Uit contacten met algemene directies en schooldirecties blijkt dit een aandachtsveld te zijn in relatie tot het ontwikkelen en uitvoeren van verbeteringen en vernieuwingen in het basisonderwijs", licht Joop Kortland, directeur van de Academie voor Educatie van de CHE, in een persverklaring toe.

De christelijke identiteit van de hogeschool is een belangrijk uitgangspunt bij het onderzoeken van talentontwikkeling. "Ieder mens heeft talenten gekregen van God en vanuit de Bijbel leren we dat het onze opdracht is om talenten tot bloei te brengen, talent de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen. Dat geldt voor alle mensen in een leergemeenschap. Daarmee bedoelen we de leerling, de leraar, de leidinggevende en alle andere betrokkenen, die willen werken aan talentontwikkeling", aldus directeur Kortland.

WO | HBO | PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs