U bent hier

Canadese school mag doceren over het katholicisme door een katholieke bril

Wat weegt zwaarder: religieuze vrijheid of uitvoering van de seculiere wet? Die vraag speelt in Canada nu het supreme court heeft geoordeeld dat Quebec de vrijheid van een katholieke school schond door te eisen dat ze het katholicisme en andere religies ‘neutraal’ zou doceren, en niet vanuit een katholiek perspectief. 

De provincie Quebec heeft een programma Ethiek en religieuze cultuur vastgesteld dat op elke school moet worden aangeboden. Vanuit een seculier, cultureel en moreel neutraal perspectief, welteverstaan. 

De Loyola High School in Quebec wil dat programma best opnemen in het curriculum, maar wel doceren vanuit een katholiek perspectief. Ze vroeg om een ontheffing maar kreeg die niet. De school stapte naar de rechter. Die bepaalde deze maand dat Loyola de vrijstelling krijgt. 

Eigen religieuze waarden opzijschuiven 

Doel van Ethiek en religieuze cultuur is studenten te leren de waarde van andere levensbeschouwingen te zien. Een lovenswaardig streven, vindt rector Paul Donovan van Loyola High School, dat hij graag aan zijn studenten wil meegeven. “Maar, we geloven niet dat de religieuze waarden in de context van onze school opzij geschoven moet worden om dit te bereiken.”

Wereldreligies op de openbare school

Het is niet de eerste uitspraak die het Canadese supreme court doet over de vrijheid van religie op scholen: in 2012 bepaalde het dat het doceren van leerlingen over wereldreligies op een openbare school, niet in strijd is met de wens van katholieke ouders om hun kinderen in hun religie op te voeden. 

Lees meer in The Canadian Press

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs