U bent hier

Bijbelverhaal meemaken? Lees Dicht op de huid

Guido de Bruin, identiteitsadviseur bij Verus en verhalenverteller, schreef Dicht op de huid. Bijbelverhalen meemaken. Een verzameling monologen waarin figuren uit bekende en minder bekende Bijbelverhalen zélf aan het woord komen.

Waarom moest dit boek er komen?

“In de loop van de jaren schreef ik al heel wat Bijbelse monologen, verhalen vanuit het perspectief van één van de personages in een Bijbelverhaal. Die ik-vorm is een beetje mijn vorm geworden. Ik kan een verhaal het best vertellen als ik het mijzelf eigen heb gemaakt. Me verplaatsen in een van de personages en het verhaal vanuit zijn of haar perspectief vertellen helpt daarbij. In Bijbelverhalen wordt vaak veel níet verteld. Er is veel ruimte om zaken in te vullen. Daarbij is het natuurlijk van groot belang recht te doen aan het verhaal. Ik heb gemerkt dat deze vorm van vertellen de mensen die deze verhalen horen, dichter bij de Bijbelverhalen brengt. Omdat ze ervaren dat het verhalen zijn die ook over hen gaan. Door dertig monologen in een boekje te bundelen, hoop ik dat meer mensen dat ervaren door ze te lezen.”

Voor wie is dit boek bestemd?

“In principe voor iedereen! Aan mensen die de Bijbel kennen, bieden deze verhalen een verrassend perspectief. Wie de Bijbelverhalen niet zo goed kent, leert ze via dit boek kennen. Of je nou gelooft of niet, of een beetje, of op welke manier dan ook. Iedereen kan wel wat vinden in zo’n verhaal. En moet het gevoel kunnen hebben: dit gaat over mij.”

Kunnen scholen ermee werken?

“Wie met Bijbelverhalen bezig is in het onderwijs, kan dit boek nieuwe inspiratie bieden. Er zitten ook verwerkingssuggesties bij om met deze verhalen in groepen te werken. Die zijn erop gericht om op het spoor te komen wat deze verhalen ieder persoonlijk te zeggen hebben. Het boek is niet voor kinderen geschreven, maar je kunt er vanaf de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ook goed mee in  de klas werken.

De verhalen zijn natuurlijk in eerste instantie geschreven om verteld te worden. Dus je kunt ze zoals ze in het boek staan, vertellen.”

Welk verhaal staat het dichtst bij jouzelf?

“Ik kreeg die vraag eerder. Toen zei ik het verhaal van Salomo, maar niet omdat ik nou zo wijs ben, haha. Aan het einde van zijn leven ontdekt hij dat zijn hart niet zo in vrede is geweest met God als dat van zijn vader David. Komt dat misschien doordat hij te veel bezig is geweest zichzelf te bewijzen, heb ik met afgevraagd, en daardoor kwam zijn levensverhaal ineens heel dichtbij.

Een ander verhaal dat dicht bij mij staat is dat van de leerlingen van Jezus en wat zich afspeelt tijdens de verheerlijking op de berg (Marcus 9: 14-29). De negen leerlingen die beneden zijn achtergebleven krijgen te maken met een moeilijk geval, een vader met een zoon die ziek is. Epileptisch, zouden we nu misschien zeggen. Ze krijgen de vraag: Doe er wat aan. Een hele meute staat er omheen en ze proberen van alles maar het lukt hen niet. Dan komt Jezus en Hem lukt het natuurlijk wel. En Hij zegt ook nog eens: alles is mogelijk voor wie vertrouwt.

Dat verhaal ligt dichtbij mezelf omdat ik ook veel bezig ben geweest met de vraag: Kan ik wel genoeg doen om de problemen van anderen op te lossen, beteken ik wel genoeg voor anderen? En dit verhaal laat me zien dat het niet gaat om wat je allemaal kan, maar om het vertrouwen dat je met wie je bent, in elke situatie, hoe moeilijk ook, iets kunt betekenen.

Het is een verhaal dat ik ook gebruik, in een iets andere versie, bij ouderavonden op scholen. Het roept vragen op om vervolgens over in gesprek te gaan : Wat wil je kinderen meegeven voor hun leven? Wanneer heb je zelf ervaren dat je niet zo goed wist wat je met je kind of een leerling aan moest? En waar haal je dan het vertrouwen vandaan dat je iets voor dit kind kunt beteken, wat dan ook?”

Leden van Verus kunnen Dicht op de huid nu met korting bestellen. Ga naar de site van Berne Boek en gebruik de kortingscode VERUSLEDEN

 

 

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs