U bent hier

"Betekenis onderwijs losmaken van vraag naar rendement"

Onderwijs is in zichzelf van groot belang, ongeacht de vraag wat het de samenleving oplevert. Dat zei econoom prof.dr. Arnold Heertje 1 mei 2010 in het televisieprogramma Buitenhof. "We moeten de betekenis van het onderwijs eigenlijk helemaal losmaken van de vraag of het rendement oplevert", zei hij. Een visie die ons uit het hart gegrepen is.

Onderwijs is in zichzelf van groot belang, ongeacht de vraag wat het de samenleving oplevert. Dat zei econoom prof.dr. Arnold Heertje 1 mei 2010 in het televisieprogramma Buitenhof. "We moeten de betekenis van het onderwijs eigenlijk helemaal losmaken van de vraag of het rendement oplevert", zei hij. Een visie die ons uit het hart gegrepen is.

"Je wilt dat jongeren onderwijs volgen om het onderwijs", zei Heertje, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. "We moeten in Nederland terug naar de situatie dat we kennis verwerven om de kennis, dat we de waarheid zoeken om de waarheid, dat we onderzoek doen om het onderzoek, en niet voortdurend de vraag stellen: wat levert het op?"

Met zijn welkome pleidooi reageerde Heertje op de stelling van GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema dat onderwijs niet als kostenpost maar als investering moet worden gezien. Ook daar zijn we het van harte mee eens. Maar we onderstrepen graag de fundamentelere zienswijze van Heertje in een verkiezingstijd waarin de partijen het onderwijs ongetwijfeld weer grif naar voren zullen schuiven als instrument om andere doelen te bereiken.

 

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs