U bent hier

Anko van Hoepen: ‘Onderwijstop inspirerend’

De onderwijsthema’s die in Nederland spelen, zijn ook in andere landen onderwerp van debat. “Met name als het gaat over opbrengsten en over de rol van de leraar”, zegt Anko van Hoepen, lid van het college van bestuur van de Alpha Scholengroep. Hij was een van de deelnemers aan de internationale onderwijstop in Amsterdam, die hij omschrijft als ‘inspirerend’.

Onder de titel International Summit on the Teaching Profession was de Beurs van Berlage in Amsterdam twee dagen het toneel voor een onderwijstop met deelnemers uit twintig landen. Bedoeld om kennis en ervaring uit te wisselen tussen bewindslieden, vakbondsvertegenwoordigers, beleidsmakers en leraren.

Van Hoepen kijkt met tevredenheid terug op het programma. Het draaide niet alleen om de ‘bobo’s’, ook de leraren kwamen ruim aan bod. “Het was mooi om te zien hoe er door iedereen, ook onze bewindslieden, met zoveel passie over het onderwijs werd gesproken.”

Rol leraar
“Er was een soort arena ingericht waarbij ministers en bestuurders met elkaar in gesprek gingen. Aanvankelijk ging het heel braaf, en verwoordde ieder zijn standpunt over de rol van de leraar. Maar al gauw kwam er wat meer dynamiek en toen zag je ook verschillen tussen de landen.”

Het onderscheid manifesteerde zich vooral op het punt van de opbrengsten, zegt Van Hoepen. “In het ene land ligt de nadruk op de resultaten van de leerlingen, maar in andere landen is er ook oog voor het brede verhaal.”

Verschil was er ook in de visie op de rol van de leerkracht. “Gaat het om de persoon, om zijn of haar karakter? Of het gedrag dat deze persoon laat zien, om de vaardigheden? Het is het verschil tussen teaching en the teacher. Die vraag keerde steeds terug.”

Van Hoepen vat de kern van de top aldus samen. “Enerzijds gaat het om de professionele ruimte van de docent. Die moet zo groot mogelijk zijn. Anderzijds maakt hij of zij deel uit van een collectief, dat hij of zij nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. In het belang van het kind.”

Stromingen
Op de onderwijstop waren er volgens Van Hoepen globaal twee stromingen. Het Angelsaksische model, waarin de resultaten een belangrijke rol spelen, en het Rijnlandse model, waarin het kind als totaliteit centraal staat. Of zoals iemand opmerkte: ‘Liever een kind dat niet kan rekenen maar wel gelukkig is, dan een kind dat kan rekenen maar niet gelukkig is’.

Echt harde resultaten moet je van zo’n top niet verwachten, zegt Van Hoepen. “Het geeft vooral veel stof tot nadenken omdat je hoort hoe ze in andere landen tegen bepaalde thema’s aankijken. In die zin was de top inspirerend.”

 

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs