U bent hier

“Afrekencultuur remt onderwijsverbetering”

“In haar toezicht op scholen zou de overheid een stap terug kunnen doen.” Dat schrijft de Onderwijsraad in zijn advies Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, dat dinsdag aan de vaste Kamercommissie OCW werd aangeboden. Verbeteringen doorvoeren betekent risico’s nemen en een afrekencultuur stimuleert dat bepaald niet.

Afrekencultuur
De Onderwijsraad raadt de overheid aan eens kritisch naar de effectiviteit van haar onderwijsbeleid te kijken. Als scholen zelf de verantwoordelijkheid willen nemen om zich stapsgewijs te verbeteren, is er ruimte nodig.

“Die ruimte is er niet bij een cultuur van beoordeling en afrekening van scholen op van bovenaf bepaalde algemene criteria”, waarschuwt de raad. Die wijst er ook op dat een afrekencultuur de openheid van scholen over de stand van zaken remt. “Omdat tekortkomingen worden geïnterpreteerd als falen. Wie zich wil verbeteren, moet ook het risico durven nemen dat zaken anders lopen dan verwacht.”

Ontwikkeling
Als de overheid onderwijsontwikkeling wil stimuleren, moet zij scholen het vertrouwen geven. “Bij scholen die aan de basiskwaliteit voldoen en hun systeem van kwaliteitszorg op orde hebben, zou vooral in dialoog met de scholen bekeken kunnen worden hoe men werkt aan onderwijsverbetering. De nadruk komt dan meer te liggen op de ontwikkeling van scholen in plaats van op de verantwoording.”

Advies
Meer informatie en het advies vindt u hier

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs