U bent hier

Acquisitiefraudeurs slaan nog steeds toe. Meld u bij ons

Al gedurende langere tijd krijgen we bij Verus met de regelmaat van de klok klachten binnen van schoolbesturen over een (niet bij naam te noemen) organisatie ‘NN’ die telefonisch diensten probeert te slijten op een manier die misleidend genoemd mag worden. 

Afgaande op de verhalen uit de praktijk gaan de medewerkers van NN bijna altijd op dezelfde manier te werk. 

Telefonische benadering

Hoe gaat dat: u wordt telefonisch benaderd met de vraag of u uw abonnement op het mediapakket wilt verlengen. Of dat u de bestaande gratis vermelding wilt omzetten in een abonnement. Er wordt hier dus al gesuggereerd dat er een bestaande relatie is tussen NN en uw organisatie. Zo krijgt NN al snel een voet tussen de deur. 

Bijna 200 euro. Per maand

Vervolgens wordt u een korting aangeboden waardoor het abonnement uitkomt op een bepaald bedrag. Of er wordt alleen melding gemaakt van dat betreffende bedrag. Meestal gaat het om een bedrag dat onder de € 200 ligt, laten we zeggen € 180,-. Over de duur van het abonnement of het feit dat het genoemde bedrag een maandbedrag betreft, wordt telefonisch niets gezegd. 

Vervolgens blijkt pas bij ontvangst van de factuur dat het in werkelijkheid om een bedrag van in totaal dik 2000 euro (exclusief 21% BTW) per jaar gaat. En dat voor de duur van drie jaar. Die simpele vermelding, dacht u, van 180 euro blijkt ineens vele duizenden euro’s te kosten. 

In ruil voor… niks

Het document met daarop in een groot en vet lettertype gedrukt 180 euro blijkt kleine lettertjes te bevatten. In die kleine lettertjes blijkt dat u de komende drie jaar 180 euro per maand moet betalen. En wat u ervoor krijgt? U heeft geen idee. 

O ja, en de termijn van zeven dagen waarbinnen u kunt reclameren is bij ontvangst van de factuur ook al lang voorbij. 

Wat nu?

Samen een strategie bepalen

Als u zich herkent in dit verhaal, meldt u zich dan bij ons. Wij zijn bekend met dit fenomeen, óók omdat we zelf (hoe ironisch) eveneens platgebeld worden door deze organisatie. 
Laat u niet gek maken door eventuele aanmaningen en brieven van incassobureaus die vorderen dat u binnen die en die termijn moet overgaan tot betaling want anders … 
Laat u wel goed voorlichten over wat handig is om te doen (of niet te doen). Wij kunnen samen met u een strategie bepalen. 

Loop de checklist langs

Ten slotte wijzen wij er nog op dat wij eerder een stuk publiceerden over acquisitiefraude . Daarin werd wat uitgebreider stilgestaan bij de juridische kanten hiervan. Aan de hand van de checklist uit deze publicatie kunt u zelf wellicht alvast bepalen hoe de zaken er voor u ongeveer voorstaan. 

Vragen? Neem contact op met advocaat Josephine Haneveer

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs