U bent hier

Een 3D-geprinte Ark van Noach

Waar Nederland al massaal in weekendstemming was, de forenzen al op weg naar huis en scholen leeg druppelden, gebeurde er ergens op een school in Den Haag iets bijzonders. Niet voor het eerst, en ook niet voor het laatst. Aangekomen bij het prachtige schoolgebouw van Christelijk College de Populier werd ik op het bordes opgewacht door docent Arjan van der Meij. Ik was te gast bij een zogeheten Fabklas op de Populier. In hun vrije tijd krijgen leerlingen een keer of tien per jaar de kans op hun vrije vrijdagmiddag een paar uur bezig te zijn met maken, ontwerpen, knutselen, techniek, en ga zo maar door.

De Fabklas is dan wel vrijwillig, maar niet helemaal vrijblijvend. Aan het begin van de les wordt leerlingen gevraagd wat ze gaan doen. De lasercutter? Of toch door met een project op Arduino? Of gewoon old-skool met karton aan de slag. Want karton is heus geen afval.

De leerlingen gaan aan de slag. Zo zijn er de twee brugklassers die verder gaan met hun project voor godsdienst: een 3D-geprinte Ark van Noach. Een V6-er die eigenlijk al lang klaar is nu de examens achter de rug zijn maakt haar snoepjesdispenser van hout af. Een groter project van twee leerlingen moet uitmonden in een informatiezuil voor ouders en nieuwe leerlingen. Het project is een mooie combinatie van werken met hout, elektronica en programmeren. Een jonge techneut is bezig met een zelfgemaakte auto, die hij via internet aan wil sturen. Behoorlijk complex, en daarom roept hij de hulp van docent Rolf in. Die blijkt een genie op het gebied van elektronische circuits en programmeren. De auto moet namelijk wel op de juiste snelheid rijden en ook nog kunnen sturen.

En kent u Arduino? Nee hè? Het is een programmeertaal met zinnen waarin woorden als void en int, en leestekens als ( en { heel gebruikelijk zijn. Het is taaie kost, maar de leerling die zich hierop heeft gestort is vasthoudend en werkt geconcentreerd door aan het programmeren van zijn afstandsbediening.

Ook de centrale terugkoppeling maakt weer duidelijk dat de Fabklas niet zozeer alleen een vrije knutselplaats is, maar meer een plek waar de ontwikkelingen en leermomenten van leerlingen worden het gevolgd. Het doet ertoe wat je doet in een les.

De Fabklas stond en staat onder de bezielende leiding van Arjan, Marten, Per-Ivar en Rolf. Dank heren, het was me een waar genoegen! Na afloop neemt Arjan me nog even mee naar zijn leslokaal om de inmiddels beroemde of beruchte Swag-o-meter te demonstreren. De Fabklas die ik heb bezocht had zeker swag. Als mijn vo-school vroeger ook zo’n maakplek had gehad, was ik er zeker bij geweest..

 

Nieuwe reactie inzenden

Lees ook