U bent hier

Ouders die in de clinch liggen? Zo werkt ouderbemiddeling

Opeens is het er. De ouders en de school vinden het moeilijk om met elkaar te praten. Of ze praten zelfs helemaal niet meer met elkaar, alleen óver elkaar. De aanleiding? Een woord dat bij de ander verkeerd valt, hoewel helemaal niet verkeerd bedoeld. Of het is moeilijk om te accepteren wat nu eenmaal zo is (gelopen). Het is dan lastig om je open te stellen voor communicatie.

Wat te doen? Als je niets doet kunnen de spanningen en emoties steeds meer oplopen en voel je de ander steeds meer als de tegenpartij. En dat kan ten koste gaan van het kind en de school. 

Een voorbeeld uit de praktijk: de ouder van kind A zegt iets over het gezin van ouders B. Die ervaren dit als kwetsend en nemen het de ouders van kind A kwalijk en ook de school. De school weet niet hoe te handelen en stelt zich afwachtend op. Al met al ontstaat een onduidelijke situatie voor alle betrokkenen. 
Gelukkig trekken de ouders aan de bel en vragen om bemiddeling. De school stemt van harte in. In het goede gesprek dat volgt wordt al snel duidelijk waar de schoen wringt. Er ontstaat wederzijds begrip. School en ouders maken samen afspraken in het belang van het kind van ouders B, ook over hoe de communicatie verloopt als het even moeilijk wordt. Door tijdig aan de bel te trekken, zijn de spanningen gelukkig niet verder opgelopen en is de vastgelopen communicatie vlot getrokken.

Mijn advies is dan ook: wacht niet te lang. Ga het goede gesprek aan onder leiding van een ervaren bemiddelaar. Dan blijkt vaak dat de dingen anders liggen dan gedacht en gaan ouders en school opgelucht samen verder.

Nieuwe reactie inzenden

Thérèse Penders

jurist
0348 74 44 48

Lees ook

Thérèse Penders