U bent hier

Houd afstand!

Er was een NL-alert voor nodig om ons ervan te doordringen: houd afstand. Anderhalve meter is de verplichte afstand. Het is zoveel als acht voetballen, de breedte van één vuilniswagen, zeventien mokken of één voetbalgoaltje. Het is meer dan je denkt en daarmee nog een hele opgave.

Intussen werken leerkrachten, docenten, medewerkers maar ook schoolleiders en bestuurders aan onderwijs op afstand. Dat is geen anderhalve meter, dat is virtueel. Via de digitale snelweg wordt leerlingen onderwijs geboden: herhaling, maar ook nieuwe lesstof via filmpjes, online instructies en opdrachten. Een rector vertelde me de afgelopen week dat digitalisering niet meer iets is van een voorhoede maar dat nu alle docenten er in mee zijn gegaan. We hadden geen keuze en dan wordt veel vloeibaar. En, zegt ze me: “Hoeveel complimenten we hebben gekregen voor ons onderwijs op afstand. Enorm!”

Op afstand laat onderwijs zich met de digitale mogelijkheden heel aardig geven. Een bestuurder van een onderwijsstichting voor primair onderwijs gaf aan dat zakelijke informatie en kennis zich op deze manier goed laat overdragen, maar, vroeg hij zich af, hoe zit het met het menselijk contact? Gaat onderwijs niet om de pedagogisch relatie en het directe contact met de leerling? Nu dat (voorlopig) niet mogelijk lijkt, wie zijn we dan als school?

Maar heel weinigen hadden anderhalve maand geleden kunnen voorzien dat het Covid-19 virus zo’n impact zou hebben op onze samenleving en op het onderwijs. Hoe het verder gaat, weet niemand. En als straks de scholen weer open gaan, moeten we dan afstand houden? En zo ja, hoe dan? Een kleuter met een snotneus houd je niet op anderhalve meter.

We weten het gewoon niet. De gebeurtenissen nu hebben veel van wat we normaal vonden tussen haakjes gezet. Als scholen straks weer open gaan, kunnen we niet simpelweg terug naar normaal. We hebben praktische wijsheid nodig om te weten wat te doen. Met praktische wijsheid kunnen we dat waar het ons om te doen is (goed onderwijs, pedagogische bedoelingen) waarmaken in een concrete situatie en de middelen die er zijn. We leren zien wat het verschil maakt, wat het ons te zeggen heeft, over mogelijkheden te beraadslagen met anderen en effectief tot handelen te komen. We zijn zo in staat mentaal anderhalve meter afstand te nemen van dat wat zich aandient. Praktische wijsheid zou ons daarom wel helpen.

Houd afstand. Het is te doen. Praktische wijsheid. Het is te leren. 

Nieuwe reactie inzenden

Theo van der Zee

coördinator en onderzoeker katholiek onderwijs
0348 74 44 28

Lees ook

Theo van der Zee
Theo van der Zee
Theo van der Zee