U bent hier

De toekomst komt eraan

Heb je hem al gezien? De toekomststoel. Op veel plekken staat ‘ie immers al: in vergaderzalen van gemeentes en provincies, in directiekamers van bedrijven, in klassen van scholen. Het is een lege stoel om op te gaan zitten en je uit te spreken over de toekomst. Het is de stoel om duurzaamheid letterlijk een plek te geven in de keuzes die je maakt en bij de dingen die je doet.

Onlangs nodigde een collega een aantal leerlingen uit om op de toekomststoel te gaan zitten en te vertellen over hun hoop voor de toekomst. Een jongen zei: “Mijn hoop is dat we wat meer naar elkaar omkijken, vooral naar de ouderen”. Een meisje vertelde: “Ik hoop dat iedereen gelukkig zal zijn, wie ze ook zijn. (…) En als je wil dat er iets verandert, kun je niet stil blijven zitten, niet blijven afwachten tot er iets gebeurt.’’

De toekomst heb je niet in de hand, maar ligt wel in jouw handen. Deze paradox past goed bij de tijd die voor ons ligt, de Advent. Het is een tijd van verwachtingsvol uitzien. Dat kan op twee manieren.

Voorstelling

De eerste manier is dat je zelf een voorstelling maakt van de toekomst. Je zet je in voor dat waar je naar uitziet – goede resultaten (je leert voor een toets), goede gezondheid (je werkt mee aan een vaccin), goede contacten (je stuurt een appje naar iemand alleen), en noem maar op. Of het uitpakt zoals jij hoopt en waar jij je voor inzet, is nog te bezien.

De andere manier is dat de toekomst groter is dan de voorstelling die je maakt. De toekomst dient zich namelijk ook aan. Anders, mooier, rijker dan je kunt bedenken. Je hoeft er alleen maar voor open te staan. Wat zou er gebeuren als je niet op de toekomststoel zou gaan zitten om te spreken, maar om te luisteren? Wat zou er te beluisteren zijn over wat komen gaat?

Luisteren

Heb jij er al één staan in jouw klas? Een toekomststoel. Om iemand uit te nodigen zich uit te spreken over haar of zijn hoop voor de toekomst. En nodig haar of hem dan bovendien uit om te luisteren naar wat de toekomst haar, hem en daarmee ook jou te zeggen heeft. Wat zou er dan te horen zijn in jouw klas, op jouw school? Wat zou die toekomst je te zeggen hebben over de keuzes die je maakt en over de dingen die je nu doet voor jouw leerlingen? Durf je dan andere keuzes te maken, andere dingen te doen? Anders, mooier, rijker?

Nou en of dat jouw leerlingen verschil gaan merken. Ssst! Stil eens even. Ik hoor iets.

Om verder te groeien in keuzes maken en dingen doen in de klas met het oog op de toekomst, start in het voorjaar een online kenniskring van leraren. Meer weten? Stuur een mail naar tvanderzee@verus.nl 

  

Nieuwe reactie inzenden

Theo van der Zee

coördinator en onderzoeker katholiek onderwijs
0348 74 44 28

Lees ook