U bent hier

Hoe de inspectie met de ene hand geeft en met de andere terugpakt

Een opmerkelijke kop vanochtend in Trouw: “Inspectie verwacht meer zwakke basisscholen door nieuw toezicht”. Als argeloze lezer zou je zomaar kunnen concluderen dat de Onderwijsinspectie kennelijk de oorzaak is van die toenemende zwakte. Snel stoppen dus met die inspectie. Maar dat is misschien wat kort door de bocht. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de Inspectie een nuttige rol heeft in het Nederlands onderwijs.

Toch is het vreemd: de Inspectie verandert haar werkwijze en opeens zijn er meer zwakke, in de nieuwe terminologie: onvoldoende, scholen. En komt dat dan omdat de inspecteurs naar meer zaken gaan kijken, zodat nu misstanden op onderwerpen waarop voorheen niet gecontroleerd werd aan het licht komen? Dat kan het niet zijn, want in het nieuwe toezicht oordeelt de Inspectie juist op minder onderwerpen. Bovendien zijn dat onderwerpen, namelijk de deugdelijkheidseisen, waarnaar zij tot op heden ook al keek. Het gaat er bij mij niet in dat scholen die tot voor kort wel aan de deugdelijkheidseisen voldeden dat nu niet meer doen.

Heeft de Inspectie voorheen dan niet goed gekeken? Of gaan de inspecteurs vanaf nu (nog) beter kijken? Als ik het goed begrijp moeten we het in die richting zoeken, want in het artikel lees ik dat de Inspectie “breder” gaat kijken. Dat lijkt mij een risicovolle ontwikkeling. Risicovol in die zin dat het oordeel van de inspectie zich niet beperkt tot het vaststellen of een school voldoet aan de deugdelijkheidseisen (ja of nee), maar dat ook gekeken zal worden naar hóé de school dat doet. Dat opent de weg naar een subjectieve beoordeling en die weg moeten we niet inslaan. Sterker, een van de doelen van de wet Bisschop, Rog en Van Meenen die mede aan de basis ligt van het nieuwe toezicht, was juist om dat te voorkomen.

Ondertussen zijn veel scholen best enthousiast over het nieuwe toezicht. Dat is ook wel begrijpelijk, want de inspectie belooft meer te zullen kijken naar de eigen visie van de school en de uitwerking daarvan in de praktijk. Prima! Maar laten we er voor waken dat de Inspectie door “breder” te gaan kijken naar de uitwerking van de deugdelijkheidseisen teveel gaat sturen. Waarmee zij de eigen ruimte van de school om het onderwijs te baseren op de eigen visie feitelijk inperkt. En wat zij met de ene hand geeft dus met de andere hand weer terugpakt.


Reacties

Door Gijsbert op 25 mei 2017 | 21:20

Geheel mee eens Robbert Jan.
De inspectie wil, ook getuige het laatste onderwijsverslag, zo graag belangrijk zijn, dat ze hun wettelijke taak en met name de begrenzing daarvan nogal eens uit het oog verliezen.

Nieuwe reactie inzenden

Robbert Jan de Vries

belangenbehartiger
0348 74 44 24

Lees ook

Robbert Jan de Vries
Robbert Jan de Vries
Robbert Jan de Vries