U bent hier

Grieshog in het onderwijs: op zoek naar de smeulende kooltjes in je schoolorganisatie

Het staat (nog) prominent op de gevel van je school, op de website en onderaan je mail. Dat je christelijk bent, katholiek of interconfessioneel. Meestal iets wat je niet kwijt wil, bijvoorbeeld “omdat het de deuren open houdt om betekenis te geven aan het onverwachte en ongedachte in mensenlevens en gebeurtenissen”, motiveert Jan Jacob van Dijk van de Christelijke Onderwijsgroep (COG). Maar hoe doe je dat in de diversiteit van vandaag? Bestuurders en secretarissen van MBO Utrecht, CHE en COG gingen op zoek naar de smeulende kooltjes in zichzelf en hun organisaties om wat hen werkelijk drijft opnieuw te doen ontvlammen.

Het zijn drie heel verschillende schoolorganisaties, zowel wat betreft populatie en opleidingen als signatuur. Maar wat ze herkennen is de groeiende handelingsverlegenheid binnen de scholen om identiteit ter sprake te brengen. En elkaars verlangen om die op een eigen, eigentijdse, inspirerende en verbindende manier ‘bij de tijd’ te brengen. “Want als onze christelijke identiteit geen invloed heeft op de manier waarop de loodgieter aan het werk is, dan heeft het weinig zin om met identiteit bezig te zijn”, zegt Jan Hol, bestuursvoorzitter van de Christelijke Hogeschool Ede.

The home we build together

Twee middagen en bijeenkomsten verder voelen we ons verrijkt door de manier waarop we hoofden en harten in openheid en kwetsbaarheid bij elkaar konden brengen. Over wat ons persoonlijk dierbaar is; noem het heilig. En hoe je hiermee de school als waardengemeenschap, het pedagogisch klimaat en de idealen waar de school voor staat kunt versterken. Zo gingen we in gesprek over ‘The home we build together’ van Jonathan Sacks. Over ‘recreating society’ en wat deze idealen kunnen betekenen voor ieders organisatie. En vooral voor het onderlinge gesprek met de verschillende collega’s.

Joany Krijt: “In een persoonlijke boodschap kan ik mijn bronnen prima ter sprake brengen als het de communicatie dient; maar niet als ‘dit vinden wij op het MBO’. De identiteit op onze gevel is de legitimatie om hierover steeds weer met elkaar in gesprek te gaan”, aldus de bestuurder van MBO-Utrecht.

Verhaal verder brengen

Om dit gesprek daadwerkelijk verder de organisaties in te brengen, wordt een vervolgbijeenkomst gepland waarbij ook de locatie- en sectordirecteuren van de drie scholen worden uitgenodigd. Ook heeft het College van Bestuur van MBO-Utrecht het initiatief genomen om met de leden van de Raad van Toezicht een gelijksoortige ontmoeting te houden. “Het is goed om wat ons drijft en bezielt beter te leren kennen, ook als het schuurt. Daar worden we betere gesprekspartners van”.

Meer weten of ook geïnteresseerd in een ‘grieshog’-avontuur om je identiteit ‘bij de tijd’ te brengen? We denken en doen graag met je mee.

[1] Het woord ‘grieshog’ staat voor een oude Ierse gewoonte: aan het einde van de dag worden een paar gloeiende kooltjes onder een laag as verborgen. In de morgen worden de kooltjes weer vrijgemaakt om een vuur te doen ontvlammen.

Nieuwe reactie inzenden

Pim Kalkman

adviseur identiteit / PBS-coach
0348 74 44 86