U bent hier

Zo gelukkig als Pipi Langkous

Welk schoolbestuur droomt er niet van? Binnen korte tijd een groei in het aantal leerlingen van 250 naar 500 op een school, het ziekteverzuimpercentage van de medewerkers van 16 naar 1%, gepensioneerde oud-medewerkers die nog een dag in de week helpen, leerlingen die koken voor eenzame mensen in de buurt, gelukkige en spontane kinderen en ouders die hun kind alvast aanmelden voor 2022, direct na hun geboorte! 

Bestuurder Jos van der Ende van de Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs (WSKO) begeleidt  voorzitter Loes Ypma en ondergetekende naar een bijzonder gebouw in Wateringen. Het lijkt een enorm Playmobil huis, of eigenlijk meer een moderne versie van Villa Kakelbont en het heet de Hofvilla. Binnen is het levendig en huiselijk. Er kan geklommen worden, deuren staan open, er is een knusse keuken en de Pipowagen op het schoolplein staat nog in de grondverf. Maar het draait natuurlijk om de mensen in die school. 

Wat is het geheim van de WSKO?

“De school wil dat kinderen gelukkig zijn en zich ontwikkelen. Op deze basisschool leer je wie je bent, wat je wilt, wat je talenten zijn en hoe je op een leuke manier met anderen kunt omgaan; met je klasgenoten, leraren en ook met eenzame mensen in de buurt. Je lacht met elkaar en je krijgt hulpgesprekken als je verdrietig bent.” Directeur Mieke Hopmans laat alle ruimtes zien en geeft volop gelegenheid om met kinderen te praten tijdens de les en buiten het lokaal. Wat een energie en zelfvertrouwen stralen de kinderen uit! Kinderen uit Litouwen, Marokko, het Westland, Syrië en van het kamp vertellen dat zij klimmen het allerleukste vinden, of dat je zoveel vrienden hebt, of dat alles leuk is aan school. Dan galmt de Pipi Langkous-tune als schoolbel door het gebouw. In de keuken vertelt Mieke over het vertrouwen en de vrijheid die zijzelf in haar opvoeding heeft ervaren en hoe belangrijk dat was voor haar en haar broers. Dat geeft zij nu zelf door aan 500 kinderen. Graag zou zij de inspectie willen ontvangen, maar die heeft ze nog niet gezien. 

Welke invloed heeft het college van bestuur?

Jos van der Ende vat zijn visie eenvoudig samen: weer Rijnlands gaan denken en weer dingen gaan dóen, zonder rapporten en nota’s. Hij laat het A4-tje zien met het koersplan en vertelt dat vertrouwen de basis is én dingen dóen. “Je leert van initiatief nemen en fouten maken. Mensen gaan dan juist zorgvuldig met vrijheid om. Dat zie je aan directeuren, leraren, leerlingen en ouders. Wij hebben bijvoorbeeld geen last van het lerarentekort, omdat leraren hier graag komen werken door mond-tot-mondreclame.”

Je identiteit behouden, de mentaliteit van de streek respecteren door aan te pakken en het Rijnlands denken weer afstoffen kan leiden tot groei, voldoende goed personeel, minder ziekteverzuim en een maatschappelijke functie in de buurt van de school. Die visie biedt ruimte om een school te zijn waar kinderen zich ontwikkelen en zo vrij en gelukkig zijn als Pipi Langkous. Begrijpelijk dat de school gewild is bij leerlingen, ouders en leraren. 

Nieuwe reactie inzenden

Martin van Oosten

persvoorlichter / communicatiestrateeg
0348 74 44 14