U bent hier

'Je bent meer dan de Cito-toets' - Dit is waarom de brief van deze groep 8-juffen massaal gedeeld werd.

Voor veel kinderen was het een spannende week. Groep acht maakte de eindtoets en daar hangt veel vanaf. Althans, zo wordt dat door een grote groep ouders en kinderen gezien. De eindtoets in groep 8 leidt voor veel mensen tot een resultaat, dat bepaalt of je een succesvolle toekomst voor je hebt of juist niet. Gelukkig denken mensen die in het onderwijs werken anders. Bijvoorbeeld juf Marjan en juf Anne van CBS De Voorhof in Vianen (onderdeel van Stichting Fluenta), die hun kinderen aan het begin van deze week een ontzettend positieve en motiverende brief schreven.

Behulpzaam en grappig

Zij hebben deze leerlingen heel veel geleerd en vertrouwen dat dit terug te zien is in de Cito-toets. "De resultaten van de Cito-toets zeggen ons dus wel iets, maar zeker niet alles!", zo schrijven de juffen. Zij hebben jarenlang de persoonlijke ontwikkeling gevolgd van hun leerlingen. Die leerlingen zijn andere kinderen gaan helpen als dat nodig was en sommigen waren onzeker en komen nu beter voor zichzelf op. Vaak hebben leerlingen zich heel erg ontwikkeld op sportief, creatief of muzikaal gebied. En wat is er nu mooier dat kinderen ontdekken dat anderen je grappig vinden, of behulpzaam, of een organisatietalent? De juffen beseffen als geen ander dat een toetsmoment prima is, maar dat dit nog niet zoveel over de persoonlijke ontwikkeling van kinderen zegt.

De brief van juf Marjan en juf Anne staat zeker niet op zichzelf. Op veel scholen steken juffen en meesters van groep 8 hun leerlingen een hart onder de riem. Het is daarom opvallend dat het bericht veel gedeeld wordt. Blijkbaar is het nodig om in deze tijd van prestatiedruk extra te onderstrepen dat het beste niet per se het goede is en dat op school kinderen mogen oefenen en fouten mogen maken. Juf Anne verwoordde het tegenover RTL Nieuws zo: "We hebben een onderwijssysteem waarin scholen worden afgerekend op cijfertjes en de score die leerlingen op de Cito-toets halen, maar dat laat niet alles zien. Leerlingen hebben veel meer talenten dan ze kunnen laten zien tijdens zo'n toets."

Goed onderwijs

Deze uitspraak is een treffend voorbeeld van de manier waarop nagedacht wordt over 'goed onderwijs'. Daaronder verstaan we in ieder geval goede leerresultaten. Maar daarnaast blijft het gevoel bestaan dat er zaken worden gemist als je daar alleen naar kijkt. In toenemende mate groeit de erkenning dat het in het onderwijs ook en misschien wel eerst om persoonsvorming en het bevorderen van samenleven gaat. Kinderen halen dus wel een cijfer, maar zijn geen nummer Als dat weer de kern van het onderwijs wordt, dan zou het zomaar kunnen dat het wel heel aantrekkelijk wordt om in het onderwijs te werken.

Nieuwe reactie inzenden

Martin van Oosten

persvoorlichter / communicatiestrateeg
0348 74 44 14