U bent hier

Onze medewerkers zijn ons grootste goed, of toch niet?

Herkent u dat? Lange dag gemaakt, hard gewerkt, eindelijk thuis, het thuisfront aandacht gegeven en dan nog éven die 'paar' mailtjes lezen of soms zelfs beantwoorden. Ik helaas wel, en dan heb ik een werkgever die buitengewoon menselijk en fatsoenlijk is en zeker geen 24/7-organisatie is, dus daar kan het niet aan liggen.
Vorige week kreeg ik een whitepaper onder ogen van onze partner Achmea (van onze collectieve ziektekostenverzekeringen van Zilveren Kruis en Pro Life), daarin stond onder andere iets heel interessants over slaaptekort in relatie tot uitval en ziekteverzuim van werknemers.

De boodschap was samen te vatten in 1 zin: "Als mensen pas kunnen slapen als hun werk af is, komen ze nooit meer thuis." Ik las dat en meteen dacht ik 'dat doe ik ook heel vaak'. Die gedachte werd gevolgd door 'maar waarom dan?'. Ik heb geen baas die mij belt dat ik morgen om 8.30 uur een offerte moet hebben klaarliggen, of die aan het eind van de werkdag nog even een stapel papierwerk meegeeft voor de voorbereiding van de vergadering van morgen, dus wie of wat triggert mij om na werktijd toch nog mails te gaan beantwoorden?

Het antwoord is natuurlijk: dat ben ik grotendeels zelf. Ik ben bij Verus komen werken - nu inmiddels 8 jaar geleden -, omdat onze vereniging en al onze scholen me iets doen, ik voel me verbonden en wil graag betekenisvol zijn. Daarnaast ben ik van karakter iemand die graag wil helpen en ontzorgen. Et voilà, een goede (maar ook potentieel gevaarlijke) situatie is geschapen.

Ik ga moe naar bed, slaap bij tijd en wijle slecht (lees: niet aan één stuk door) en heb een behoorlijk ochtend gerelateerd bioritme. Zou dat nu allemaal komen doordat ik mijn werk niet aan de kant kan leggen? Nee natuurlijk niet, er zijn ook andere factoren. Gezond leven, bewegen, stress en spanning hebben een bewezen effect op een goede slaap, maar toch.

Het lukte me niet om het idee uit mijn hoofd te zetten (het hield me gelukkig niet teveel uit mijn slaap), dus ik heb mezelf een aantal dingen voorgenomen: ik schrijf een blogpost over mijn ideeën en ervaringen, misschien kan ik andere mensen op die manier ook aan het denken zetten. Daarnaast zet ik 's avonds mijn telefoon uit in plaats van op stand by, want zolang het toestel niet volledig is uitgeschakeld, blijf je toch nieuwsgierig of je nog iets hebt gemist. Tot slot ga ik dit onderwerp bespreekbaar maken binnen mijn team van ledenvoordeelcollega’s.
Dat team is mij dierbaar, wie weet zijn er ook wel collega’s die dit herkennen en die ik hiermee kan helpen.

Het belangrijkste wat wij voor onze medewerkers en collega’s op dit gebied kunnen doen, is het goede voorbeeld geven en het onderwerp bespreekbaar maken. Daaraan hoop ik met deze blogpost een kleine bijdrage te hebben geleverd.

Wilt u de samenvatting van de whitepaper lezen, klik dan hier, als u meer informatie wilt, neem dan contact op met mij, Lex Joosten, via  ljoosten@verus.nl of 06-54256814

Ik beloof dat ik uw mail niet 's avonds nog ga lezen en ik laat over een tijd weten hoe het ervoor staat met mijn voornemens.

Reacties

Door Nico Snel op 20 jun 2017 | 11:09

Uw artikel is heel herkenbaar voor mij. Ik denk echter althans voor mij, dat er een aspect van minder zelfvertrouwen aan ten grondslag lag en steeds maar meer willen doen ten faveure van je baas of collega's , dat schouderklopje de extra waardering, het als voorbeeld gesteld worden als een der besten. Het gaat je wel geestelijk als lichamelijk slopen, indien je het niet tijdig onderkent en maatregelen neemt. Veel succes .

Nieuwe reactie inzenden

Lex Joosten

teamleider Voordeeldiensten & Verenigingszaken
0348 74 44 35